Ett kilo kaffe? Det blir 312 kronor
312 kronor för ett kilo kaffe. 26 kronor för en liter bensin. Det är de priser som skulle råda om resten av samhället följde SL:s prishöjningar.
Från den första mars nästa år kommer det kosta 690 kronor att åka en månad i Stockholms kollektivtrafik. Det innebär att priset nästan tiodubblats sedan 1980. Då kostade ett månadskort 70 kronor.
I dag kostar ett månadskort 620 kronor. Om priset istället följt konsumentprisindex skulle man bara behöva betala strax över 200 kronor.
SL:s största konkurrent är biltrafiken. Men hade bensinen följt samma prisutveckling som SL-kortet skulle en liter kosta ungefär 26 kronor. Dubbelt så mycket som i dag. Det har med andra ord blivit betydligt billigare att åka bil jämfört med kollektiva alternativ. Men ändå har den borgerliga majoriteten i SL:s styrelse beslutat att priset på månadskortet ska höjas ytterligare.
Styrelsens ordförande, trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m), tycker inte att månadskortet har blivit för dyrt.
– En liter mjölk är alltid en liter mjölk, eller hur? Medan kollektivtrafiken har byggts ut genom åren, menar han.
Ulf Slotte på intresseorganisationen planka.nu menar att SL kan höja priserna så mycket för att människor inte har något annat val än att åka med SL.
– Det är stora grupper i samhället som inte har andra alternativ än att resa kollektivt för att ta sig till arbetsplatserna, åka till stan för att gå på bio eller gå ut på helgen, säger han.
Samtidigt höjs nu också böterna för plankning från 800 till 1 200 kronor. Men Ulf Slotte är säker på att det inte kommer att leda till minskad plankning, utan bara fler skulder hos kronofogden.
– Det kommer att placera ytterligare människor i en skuldfälla, spår han.