Stockholms Fria

Dennispaketets fall stoppar inte motorlederna

Dennispaketet föll för tio år sedan men några av motorlederna har ändå byggts. Och kanske är ett nytt trafikpaket på gång.

Utbyggnaden av motorlederna i Dennispaketet upphörde inte när paketet föll. Södra länken togs i drift hösten 2004 och Norra länken kommer enligt planerna att påbörjas under året. Dessutom pågår för närvarande planering för Västerleden – i dag benämnt Förbifart Stockholm – och Österleden.

Regeringen har också utsett Carl Cederschiöld till förhandlingsman för trafikfrågorna i Stockholm. Detta ses av många som ett tecken på fler vägsatsningar:

– Carl Cederschiöld säger öppet att han ska återupprätta Dennispaketet. Han vill inte se att paketet hade allvarliga brister, säger Magnus Nilsson på Svenska naturskyddsföreningen.

Även Linus Brohult, som tidigare var aktiv i Socialekologisk aktion, befarar att ett nytt paket är på gång:

– Med den nya regeringen har vi fått ett återfall till Dennispaketet. Med Carl Cederschiöld som förhandlingsman finns det stor risk att det skapas ett Cederschiöldspaket.

Frågan är vad miljörörelsen har att sätta emot ett eventuellt nytt trafikpaket.

– Motståndet är nog svagare i dag. Det som borde trigga igång det är att man åter pratar om Österleden. Den var omöjligast att acceptera av lederna. Det skulle bara inte byggas något över Djurgården, säger Daniel Wohlgemut från Alternativ stad.

Linus Brohult tror att det finns förutsättningar för ny kamp mot vägutbyggnaderna:

– Jag tror absolut att det är läge för miljörörelsen att mobilisera.
Magnus Nilsson tror dock inte att det blir något nytt stort trafikpaket.

De som förespråkar ett paket kommer inte att få gehör för det, tror han.

– Hela tanken är i grunden verklighetsfrämmande. Efter ett val blir det andra majoriteter och då kommer frågan upp på bordet igen.
När det gäller Förbifart Stockholm och Österleden tror Magnus Nilsson att det är mer troligt att den senare byggs:

– Länsstyrelsen har gjort ett gediget utredningsarbetet gällande Förbifart Stockholm och den visar att det inte är ett lagligt projekt. Den dragning som föreslås kommer i konflikt med ett antal riksintressen, medan den alternativa dragningen Diagonal Ulvsunda inte berör några riksintressen.

Magnus Nilsson menar dock att politikerna egentligen inte är så intresserade av att bygga nya vägar.

– Men det lättaste sättet att få stora statsbidrag till en region är att satsa på infrastrukturutbyggnader.

Fakta: 

<h2><span style="font-family: helvetica, arial; font-size: 12px; line-height: 17px;"><a style="color: #1670d4; text-decoration: none; padding: 0px; margin: 0px;" href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs fler artiklar om Förbifart Stockholm på vår temasida.</a></span></h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Stadsutglesning i Stockholm

15 procent av Stockholmsregionens nya bostäder tillkommer genom att fritidshus permanentas. Detta i kombination med etablerandet av stormarknader i utkanten av tätorterna ökar regionens bilberoende.

Stockholms Fria

Tio år sedan motståndet knäckte Dennispaketet

På tisdag har det gått tio år sedan Dennispaketet föll. Styrkan i kampen mot Dennislederna var mångfalden och det prestigelösa samarbetet mellan olika organisationer, berättar aktivister som Stockholms Fria Tidning har talat med.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu