Hur stor är vår konsumentmakt? | Fria.Nu

Synpunkten


Anton Andreasson
Fria.Nu

Hur stor är vår konsumentmakt?

"Konsumenter, "bra" som "dåliga", måste framför allt utöva sitt inflytande som medborgare i samhället - på sin arbetsplats, bland släkt och vänner eller i någon organisation - och börja efterfråga ekonomiska regler som gynnar fysiska personer, inte judiriska. En självklar prioritering som vi tappade bort någonstans på vägen.'

Som politiskt korrekta konsumenter köper vi ekologiskt och rättvise-märkt i stället för 'vanligt'. Vi väljer bort 'dumma' företag och väljer i stället 'snälla'. Varför? För att hela produktionskedjan saknar moraliskt ansvar och det inte finns någon annan utväg än att vi tar på oss ansvaret själva. Men hur stor är egentligen vår makt som konsumenter?

Konsumentmakt är direkt kopplat till köpkraft. Ju mer pengar en konsument har, desto mer makt har hon. Köper du tusen tvålar utövar du mer konsumentmakt än om du bara köper en. Köper du ingen tvål utövar du ingen makt alls. Du 'bojkottar' inte ens, även om det kanske står så på din t-shirt.

En konsument påverkar alltså endast genom den produkt hon köper i stället, om än marginellt. För det finns nämligen ingen konsumentmakt för det stora flertalet konsumenter - de med liten köpkraft. De som styr både utbud och efterfrågan är de med enorm köpkraft, alltså ofta producenterna själva och deras kompisar. De stora jätteföretagen lever förresten inte ens på försäljningen av sina bilar eller sitt mineralvatten längre - de tjänar pengar på att flytta sina investeringar över världens börser. Produktionen av varor är i ökad utsträckning en bisyssla för dem. Hur kan våra plånböcker då göra någon skillnad?

Om vi tar det omvända fallet: när du går där i affären och undviker en viss produkt, hur skiljer sig då denna 'ickehandling' från om du hade stannat hemma? Kan en totalbojkott av en vara ge ett annorlunda utslag än om man är helt pank? Eller död?

I vissa fall kan dina inköp göra skillnad. För den lilla butiken på hörnan eller för lanthandlaren i grannbyn så spelar naturligtvis dina kronor en stor roll. Att aktivt välja deras produkter stödjer den lokala marknaden och förhindrar att de inte lägger ner sin verksamhet till förmån för stormarknader och externetableringar.

Men det går inte att köpa allt på den lokala marknaden. Resten av shoppingen blir ett rent detektivarbete i en djungel av produkter där det är svårt att veta vilka företag som är 'snälla' och vilka som är 'dumma'. Och vilka snälla som ägs av de dumma.

Detta är dilemmat med konsumentmakt - allt blir i slutändan ditt ansvar. Detta ansvar måste in i systemet och bort från våra axlar. Det är orimligt att vi som konsumenter ska fråga om clownfisken i zoo-affären är utrotningshotad. Eller om kaffeodlarna som producerat kaffet på stamfiket får skäliga löner. Eller om det är genmodifierad majsolja i tacoskalen på snabbköpet. Vissa grundläggande saker måste kunna tas för givna.

Aldrig kan vi heller konsumera nog för att få makt nog. Det enda som säkert skulle öka är just konsumtionen. Det finns många sätt att förändra världen till det bättre. Konsumentmakt är bara inte ett av dem.

Svider det? Kom ihåg att det inte är din personliga moral som betyder något för motståndarlaget. Så länge du spelar med i spelet - att det är just ditt ansvar vilka produkter som erbjuds, bara du väljer rätt! - så betyder inget annat någonting för dem. Inser du att du är fast i ett spel på någon annans arena - den globala finansmarknaden - så har du redan kommit långt. Inse också att kampen inte börjar med din plånbok utan med radikalare förändringar. Konsumentmakt är ögonbindeln som hindrar oss från att se oss själva som medborgare med en mäktigare roll än att bara konsumera. Konsumenter, 'bra' som 'dåliga', måste framför allt utöva sitt inflytande som medborgare i samhället - på sin arbetsplats, bland släkt och vänner eller i någon organisation - och börja efterfråga ekonomiska regler som gynnar fysiska personer, inte judiriska. En självklar prioritering som vi tappade bort någonstans på vägen.

Det är hög tid att vända trenden och utöva den enda riktiga makt vi har kvar.

Medborgarmakten.

ANNONS

Rekommenderade artiklar

© 2022 Fria.Nu