Fria.Nu

Regeringen vill ha tillväxt utan ökad miljöförstöring

För några år sedan lanserade social-demokraterna en vision om ett grönt folkhem. Men i praktisk politik prioriteras ekonomi oftast före miljöfrågorna. Även i regeringens uppdaterade strategi för hållbar utveckling ligger stor tyngd på ökad tillväxt och satsningar på export.

Miljö (SFT) I de tidigare artiklarna i SFTs serie om ekologisk hållbarhet har vi sett att det för en miljömässigt hållbar framtid krävs såväl teknisk utveckling som en mer miljöanpassad livsstil i de rika länderna. Detta ställer krav på en kraftfull politik, med bland annat ekonomiska styrmedel och åtgärder som möjliggör en mer miljöanpassad livsstil hos hushållen.

I mitten av 1990 lanserade socialdemokraterna en vision om det gröna folkhemmet. Tanken är att Sverige ska bli föregångare när det gäller att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle.

Frågan är hur denna vision omsätts i praktik. Ett test på detta är den strategi för hållbar utveckling som regeringen presenterade förra torsdagen. Arbetet är en uppföljning av en tidigare strategi från 2002, och omfattar ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

- Hållbar utveckling måste ses i ett framtidsperspektiv. Det handlar om att säkra grunden för vår tillväxt och vår välfärd; en god miljö, en bättre folkhälsa och långsiktigt goda villkor för företagen och människor, kommenterar miljöminister Lena Sommestad strategin i ett pressmeddelande.

En bärande tanke i förslaget är att den ekologiska omställningen ska skapa jobb och tillväxt. Utredarna pekar på att den internationella marknaden för miljöteknik växer, och tanken är att Sverige ska vara världsledande på området.

Detta tillämpas redan i handling. Nyligen reste en svensk delegation med 70 deltagare under ledning av miljöminister Lena Sommestad till Kina för att marknadsföra ett svenskt koncept för hållbar stadsutveckling. Regeringen ser ett enormt behov av miljöanpassad teknik i ett land där drygt 200 miljoner personer beräknas flytta till storstäder under perioden 2000 till 2010. Mycket i strategin handlar alltså om ökad tillväxt. Men samtidigt vill man bryta sambandet mellan ekonomisk tillväxt och miljöförstöring.

För att tillväxten inte ska skada miljön lyfts ekonomiska styrmedel fram som ett viktigt medel i regeringens strategiförslag. Men det är inte lätt att se att de konkreta åtgärderna skulle leda särskilt långt. Utredarna hänvisar bland annat till handel med utsläppsrätter, genomförandet av grön skatteväxling och en pågående utredning beträffande beskattningen inom vägtrafikområdet. I Sverige startar handel med utsläppsrätter gällande koldioxid nästa år. De som ska handla är kraft- och värmeverk samt basindustri som järn- och stålverk och pappersbruk. Energisektorn får en mycket snålare tilldelning än den energiintensiva basindustrin.

- Vi har valt att prioritera den konkurrensutsatta industrin, kommenterade näringsminister Leif Pagrotsky till TT när systemet presenterades förra veckan.

Redan när uppgifter om förslaget kom fram kritiserade Naturskyddsföreningen tilldelningen av utsläppsrätter som alltför generös:

- Eftersom syftet med utsläppshandeln är att minska utsläppen av koldioxid har man misslyckats grundligt, säger miljöchef Mona Blomdin på föreningens hemsida.

Lena Berglund, politiskt sakkunnig på miljödepartementet, säger att systemet är resultatet av en lång process där olika intressenters åsikter vägts ihop:

- Vår bedömning är att det är en bra fördelning. Vi tar hänsyn till miljön och även till den konkurrens-utsatta industrin.

Ett annat ekonomiskt styrmedel är att skatt på aktiviteter som skadar miljön höjs medan skatter på arbete sänks - så kallad skatteväxling. I grunduppgörelsen mellan s, v och mp om ekonomiskt samarbete

ingick grön skatteväxling omfattande 30 miljarder inom tio år. Enligt

regeringens strategidokument har skatteväxlingen till och med 2004 uppgått till drygt 10 miljarder kronor.

- Vi vill se över grön skatteväxling och göra den effektivare. Samma sak gäller även vägtrafikbeskattningen, säger Lena Berglund.

För att hushållen ska kunna leva på ett mer miljöanpassat sätt är satsningar på miljöanpassad infrastruktur viktiga. I strategidokumentet konstateras att regeringen och samarbetspartierna fattat beslut om att satsa 373 miljarder kronor åren 2004 till 2015 på järnvägar och vägar. Om den satsningen leder mot ekologisk hållbarhet kan diskuteras: visserligen används 107 miljarder till nyinvesteringar i järnvägar men samtidigt avsätts 42 miljarder till nya vägar.

- Vi är nöjda med att det satsas på infrastrukturen. I vissa delar av landet går det inte att åka tåg och därför behövs satsningar på vägarna, menar Lena Berglund.

För att öka investeringar i miljövänlig teknik och samtidigt skapa jobb har staten under de senaste åren gett stöd till lokala investeringsprogram och klimatinvesteringsprogram.

Under åren 1998 till 2003 fick kommunerna 6,2 miljarder kronor i stöd för ekologiskt hållbar utveckling. Insatserna har enligt regeringen gett 20 000 årsarbeten och 2 000 permanenta jobb. Riksdagen har under 2002 till 2004 beslutat om sammanlagt 840 miljoner kronor för klimatinvesteringsprogram. Regeringen har i vårpropositionen

föreslagit en utökning av stödet år 2005 och 2006.

I och med att miljövänligt beteende lättast grundläggs som ung är miljöfrågor i utbildning ett centralt område:

- Ett viktigt budskap i skrivelsen är att vi nu ännu mer måste satsa på våra barn och ungdomar för att klara de utmaningar som vi ser framför oss, säger miljöminister Lena Sommestad.

Hur detta ska ske är inte särskilt tydligt i regeringens hållbarhetsstrategi. Utredarna nämner att regeringen tillsatt en kommitté för utbildning för hållbar utveckling. Denna kommitté ska redovisa sitt uppdrag i slutet av 2004.

Jarmo Juhani

Under www.regeringen.se kan man läsa mer om såväl hållbarhetsstrategin som handeln med utsläppsrätter.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Färre bilar ger plats för Europas fotgängare

Genom medveten planering kan man få invånare att välja kollektivtrafik eller cykel i stället för bil. På en konferens hos Svenska kommunförbundet presenterades flera goda exempel från Europa.

Tillväxt utan att förstöra

Det här är den tredje artikeln i vår serie om hållbar utveckling. De tidigare har handlat om saker som behövs för att vi ska få en sådan utveckling. Vi behöver både teknisk utveckling och miljövänligare livsstil. Men hur ska vi göra för att

tekniken och livsstilen ska utvecklas på ett hållbart sätt? Vi behöver politik.

Biogasbil billigare om man kör mycket

Biogas är det mest miljövänliga drivmedel för fordon som finns i dag. Av miljöskäl är förmånsskatten 20 procent lägre för biogasbilar, och de kommer antagligen att undantas från trängselavgifter.

Ekonomiska styrmedel behövs för hållbarhet

Vår livsstil är miljömässigt ohållbar, men samtidigt vill få människor ändra sitt beteende. Miljövänligare teknik behövs men räcker inte. Vad kan få oss att leva miljövänligare och att efterfråga miljöanpassade produkter?

Ekonomiska styrmedel behövs för hållbarhet

Vår livsstil är miljömässigt ohållbar, men samtidigt vill få människor ändra sitt beteende. Miljövänligare teknik behövs men räcker inte. Vad kan få oss att leva miljövänligare och att efterfråga miljöanpassade produkter?

© 2024 Fria.Nu