Rullstolsburna inte välkomna | Fria.Nu
Göteborgs Fria

Rullstolsburna inte välkomna

I fem år har Erik Ljungberg vänt ut och in på Västtrafiks och Göteborgs Spårvägars reseregler. Genom att döpa om Västtrafik till Västtragik på sin hemsida har han öppnat ögonen på opinionen. Erik är rullstolsbunden och har, som många i hans situation, inga problem att åka spårvagn. Problemet består i att han inte får.

I Göteborg är det ytterst förarens skyldighet att se till sina resenärers säkerhet. Eftersom rullatorer, barnvagnar och tunga bagage generellt är tillåtna är det alltså förarens skyldighet att förbjuda dem att åka med om de anser att ekipaget kan utgöra en säkerhetsrisk vid en kollission. Men den typen av individuell bedömning anses inte nödvändig när det gäller rullstolar.

Erik Ljungberg väger cirka 70 kilo. Hans rullstol är i lättmetall och väger cirka 7 kilo. Tillsammans väger de ungefär lika mycket som medelsvensson. Trots detta hävdas han utgöra en säkerhetsrisk. Men inga krocktester har gjorts med rullstolar som de ser ut i dag. De antaganden som ligger till grund för dagens rigorösa regelverk gjordes i början på 80-talet.

- Rullstolar utgör en säkerhetsrisk då många är skrymmande och tunga. Det finns ingen standardkonstruktion på en rullstol och det gör det omöjligt för oss att skapa regler som funkar för alla sorter, säger Sven-Göran Hulthén, vd för Göteborgs Spårvägar.

- Vi måste tänka på alla resenärers säkerhet och dessa regler är skapade av omtanke om både den rullstolsburne och dess medresenärer vid en kraftig kollission, menar han

- Det argumentet håller inte, menar Ljungberg. Vid den typen av kraftiga krockar de baserar sina regler på, kommer ingen sitta kvar där de satt. Både passagerare och säten kommer antagligen flyga. Barn kommer sannolikt flyga ur sina barnvagnar och jag kommer med största säkerhet separeras från min rullstol. I det fallet kan faktiskt en tung matkasse vara farligare än min stol, fortsätter han.

- Egentligen är det ganska självklara fysiklagar vi pratar om. Vid en kollission välter det med högst tyngdpunkt först, säger Henrik Karlsson, civilingenjör med fysisk simulering som expertområde.

- Av den anledningen är en barnvagn farligare än en rullstol. Och vid en kraftig kollission kommer allt föras kraftigt framåt och då är sannolikt de stående passagerarna de som utgör den största säkerhetsrisken, menar han.

Västtrafik gick för någon månad sedan ut med ett pressmeddelande där de försöker förklara i vilken takt Göteborgs lokaltrafik ska handikappanpassas. Där står det att allt ska vara klart 2010. I dag finns i Göteborg 204 spårvagnar. En är ombyggd så det är tillåtet att åka med om man är rullstolsburen.

- Jag tycker naturligtvis att det är bra att de handikappanpassar lokaltrafiken men det är inte min huvudfråga. Jag har drivit det här ärendet i fem år nu därför att jag hela tiden kommit på spårvagnar och bussar men inte fått lov att åka med, säger Ljungberg

Han menar vidare att de nya godkända rullstolsplatserna inte är så bra och att han känner sig tryggare på de gamla.

- Man sitter i en liten fålla med ryggen åt färdriktningen på de godkända platserna. Det gör att om bussen eller vagnen accelererar i en uppförsbacke så är det dels inte säkert att bromsarna på en rullstol håller för tyngden på den som sitter i, och dels finns risken att stolen åker ur fållan eller kan tippa baklänges om en inbromsning sker direkt efter en acceleration, menar Ljungberg

- Varför bygga om spårvagnar för cirka 30 000 kronor styck när det är ordentligt gjort från början?. Dessutom ingår ju inte en ramp i det priset så de rullstolsbundna som inte kan komma på vagnen själv, till exempel alla i elrullstol, är fortfarande lika diskriminerade, fortsätter han.

Så frågan kvarstår, varför Västtrafik, som enda kollektivtrafikföretag i Sverige och Europa, förbjuder rullstolsburna passagerare ombord på sina fordon?

- Jag kommenterar bara våra regler, men tycker nog att andra gjort konstiga säkerhetsbedömningar, säger Sven-Göran Hulthén.

- Det är ju märkligt att Göteborgs stad i så fall är de enda som kan göra en vettig säkerhetsbedömning medan övriga Sverige och Europa gör fel, svarar Ljungberg

Alla 80 låggolvsvagnar som finns i trafik i Göteborg har en rullstolssymbol bredvid dörren för att poängtera sin lättillgänglighet. Men sitter du i rullstol får du inte åka med.

Annons

Rekommenderade artiklar

Nej till amnesti för ensamkommande

På onsdagseftermiddagen röstade riksdagen nej till Vänsterpartiets motion om amnesti för ensamkommande. Ett väntat resultat men frågan har fått stor uppmärksamhet och stort stöd från civilsamhället.

Fria Tidningen

”Beslutet får inte bort ungarna från gatan”

Regeringen avsätter 360 miljoner kronor till organisationer som arbetar med hemlösa ungdomar och psykisk ohälsa. Men flera av organisationerna jobbar inte främst med hemlöshet – och de som gör det har inte fått några pengar alls.

Fria Tidningen

S-ledare i Göteborg anmäls för förtal

Debattörerna Maimuna Abdullahi och Fatima Doubakil polisanmäler kommunstyrelses ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) för förtal efter att hon pekat ut dem som extremister.

Fria Tidningen

Rika misstänks sällan för narkotikabruk

Ungdomar i rika stadsdelar i Stockholm misstänks sällan för narkotikabruk medan de i fattigare misstänks ofta. Rapporteringen kring användningen är den motsatta, visar nya siffror från BRÅ.

Fria Tidningen

© 2019 Fria.Nu