Öyvind Fahlström ger liv i samtidskonsten | Fria.Nu

Recension


Konst
Manipulera världen. Aktivera Öyvind Fahlström Var: Moderna museet Pågår till: 2 april 2018

  • Allt är inte guld som glimmar. Fahlströms verk Världsbanken (1971) är ett centalt verk i Moderna museets grupputställning Manipulera världen.
Fria Tidningen

Öyvind Fahlström ger liv i samtidskonsten

Öyvind Fahlström uppmanade till att manipulera världen 1964. Vad betyder det för konstnärer i dag, i en tid av alternativa fakta, relativa sanningar och fragmenterade berättelser?

Öyvind Fahlström angrep envist maktfördelningen i världen och den svårutrotade kolonialismen. Hans konst skildrar ofta världen som en spelplan med manipulationen som metod, att styra men dölja. Det är drygt 40 år sedan Fahlström dog, men i utställningen på Moderna museet i Stockholm känns hans idéer än mer nödvändiga i dag.

Utställningen utgår från fyra viktiga Fahlströmverk men domineras av bidrag från 28 konstnärer med erfarenheter av en postkolonial ordning, ett efterlängtat grepp på det västorienterade Moderna museet.

Utställningen visas på två plan. På det övre finns Fahlströms World Trade Monopoly, ett Monopolspel med regler enligt världens oordning (USA och Världsbanken kan räkna med segern). Där finns också Dr Albert Schweitzers sista uppdrag, en installation av en målning i många delar som ”spränger” sönder det fredspris doktorn fick 1952 för sitt arbete som läkare och missionär i Gabon, men sprängkraften är också riktad mot missionerandets utpräglade patriarkala ideologi.

Genom digitala ljudanalyser visar Lawrence Abu Hamdan att två palestinska ungdomar sköts ihjäl av israelisk militär, som påstod att de använde gummikulor när de i själva verket sköt med skarp ammunition. Thu Van Tran har målat en stor vägg i rosa-lila färg baserad på gummi. Den säregna färgblandningen skapar en dov klang och en känsla av ”också här, också gummi”.

I Factory of the Sun av Hito Steyerl styr programmeraren de dansande gestalterna. Men de kan i sin fabrik böja ljuset som motstånd mot en auktoritär makt. Verket fångar den virtuella världens förförelse, en semiverklighet med potential att bryta sig in i den värld där den verkliga solen skiner.

Andra världskriget avbröt byggandet av stadsdelen EUR utanför Rom. Efter kriget stod denna fascistiska idéstad länge öde. När Rossella Biscotti undersökte EUR 2009 hittade hon stora porträttskulpturer i brons av diktatorn Benito Mussolini och kung Viktor Emanuel i en källare. Hon har gjort avgjutningar av huvudena som finns i utställningens nedre plan som utformats som en lagerlokal. På en hylla ligger Mussolinis huvud som för att kunna hämtas just in time.

Utställningens starkare verk finns i källarplanet. Otobong Nkanga säljer 5 000 svarta tvålar med ingredienser hon hämtat från olika platser som en motbild till kolonialt tänkande. I en stor sal intill är väggarna klädda med begagnade jutesäckar från Ibrahim Mahamas hemland Ghana. Säckarna har innehållit kaffe, kakao och andra exportvaror, och är mörka bevis på en kolonial ordning. I denna dystra sal finns också Pratchaya Phinthongs lön för två månader som bärplockare i Sverige 2013. Lönen blev 2 513 kronor, men de andra bärplockarna som senare skulle hämta sin lön fann bara ett tomt kassaskåp. Bärföretagarna hade stuckit.

En annan scen gestaltar Katarina Pirak Sikku. Hon la en duk på marken som poliserna måste gå över – och sätta sina spår – när en demonstation mot en gruva i Jokkmokk skulle upplösas. Från Fahlström till Jokkmokk ses koloniseringens spår.

I det nedre planet finns också Fahlströms Världsbanken, en pyramid av guldtackor som kapitalismens magiska centrum och ett ankare i en stor och ganska krävande utställning. Den tar sin tid, men ger mycket.

Annons

Rekommenderade artiklar

Konst i skuggan av kriget

Recension

Issa Touma är en syrisk konstnär och fotograf som har fristad i Gävle. Han är aktuell med utställningen Meddelanden från Aleppo.

Fria Tidningen

© 2020 Fria.Nu