Recension


Musik
När Artist: Neutral Bolag: Omlott

  • Duon Neutral består av Dan Johansson och Sofie Herner.
Göteborgs Fria

Flimrande skuggbilder från Neutral

Neutral släpper minialbumet När. Ett album som tar oss bakåt till Göteborgs alternativmusikhistoria, skriver Tobias Magnusson.

Essäboken Den nakna staden (Glänta, 2004) handlar om Göteborg. En ambition från författaren Magnus Haglund är att blottlägga fler sidor av staden: ”Det finns ett annat Göteborg innanför den påtagliga och förnuftsmässiga handelstaden, en gåtfull klärobskyrstad med oanade övergångar mellan dag och natt, kropp och skugga, industrifastigheter och kontorshus, verkliga och konstruerade minnen.”

Samtidigt som jag läser Den nakna staden går Neutrals minialbum När på repeat. Ett lysande soundtrack till denna bok; bruset, dunkandet och fragmenten av röster låter precis som stadens brus. Förvisso ett mörkt och hotfullt soundtrack, men här handlar det också om ett annat Göteborg.

Radium 226.05 var i framkant när det gällde experimentell musik under 80-talet och gav bilden av en stad präglad av ett alternativt och avantgardistiskt kulturliv. När jag flyttade hit i början av 90-talet var Radium-eran över och Göteborg hade blivit ett Manchester i miniatyr. Men strålningen från Radium verkar fortfarande. Neutral är ett band som verkar i samma anda och som på nytt gör Göteborg till en något mera farlig musikstad.

Efter tre högintressanta släpp, det senaste När släpptes nyligen, är det fascinerande att se hur Neutral med konsekvens och kompromisslöshet vidareutvecklat ett uttryck som är djupt förankrat i stadens alternativa musikhistoria. För mig går det att se ett släktskap med ljudkonstpionjären Rune Lindblad som själv beskrev sin musik som ”organiserat brus” och vars stycke Party från 1953 byggde på visionen om att återskapa upplevelsen av att ligga i gräset utanför Björngårdsvillan i Slottsskogen och där höra hur de omgivande ljuden av bestickslammer, barnskrik och fågelsång smälte samman.

Lika impressionistiska är inte Neutral. Istället mer expressionistiska. Även om de på När skrivit sin första kärlekslåt i Du är det mesta sig likt från föregående album. Mer av allt som gör Neutral så lysande. Mer av mörker att omfamna. ”Var inte rädd”, sjunger Sofie Herner. För ”Rädsla äter upp själen”.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Drabbande kärleksbudskap från Blameful Isles

Recension

Blameful Isles is dope! Det skrev Talib Kweli på sitt Facebookkonto efter att ha upptäckt det svenska bandet Blameful Isles. Så rätt han har i detta. Lysande på de tre föregående albumen och än bättre på nya dubbelalbumet Pleroma, skriver Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

De tar ett andetag tillsammans

Recension

Bakom Luft står saxofonisten Mats Gustafsson och säckpipeblåsaren Erwan Keravec. Inhale är deras debutskiva.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu