• Fairphone 2 är konstruerad för att vara enkel att återanvända och återvinna.
Fria Tidningen

Drömmen om en hållbar telefon blev verklighet

För snart fem år sedan lanserades en telefon som för första gången hade fokus på både miljö, rättvisa och hållbarhet. I dag har Fairphone 60 anställda och har sålt över 134 000 telefoner. Men de har också stött på problem och ifrågasatts av kunder för att inte göra verklighet av sina löften.

Från första början var inte tanken att tillverka egna mobiltelefoner. Det började med en kampanj mot konfliktmineraler och förhållandena för gruvarbetarna i Kongo som bryter de mineraler som används i tillverkningen av mobiltelefoner. Bakom initiativet stod de tyska rättviseorganisationerna ActionAid, Waag Society och Schrijf-Schrijf.

­– Vi hade ett aktivistiskt arbetssätt från början och tänkte: "varför inte kräva en hållbar och rättvis telefon och åka ner till Kongo och prata med gruvarbetarna och utreda möjligheterna att köpa konfliktfria mineraler", berättar Bibi Blekkemolen som är talesperson för Fairphone.

­– Kampanjen pågick i två år och under tiden började fler och fler fråga när de kommer kunna köpa en Fairphone. Det fick oss att inse att vi inte bara kan peka på andra utan måste fråga oss själva vad vi kan göra. Vi lanserade ett crowdfunding-projekt och efter tre veckor hade vi sålt 10 000 telefoner som ännu inte var tillverkade.

År 2013 lanserades Fairphone 1 som de kommande åren sålde i totalt 60 000 exemplar. Men det nystartade företaget stötte på flera problem. De hade inte tagit fram en egendesignad telefon utan hittade en fabrikstillverkare i Kina som redan tillverkade modellen. Redan efter två år bestämde sig fabriken för att helt sluta tillverka mobiltelefoner. Fairphone försökte knyta kontakt med det spindelnät av underleverantörer som tekniksektorn är uppbyggd av. Men eftersom det handlade om så små volymer så gick tillverkarna endast med på att ta fram ett begränsat antal reservdelar till telefonerna. I somras meddelade Fairphone slutligen att man inte kommer kunna sälja fler reservdelar till telefonen. Eftersom ett av företagets viktigaste koncept är att skapa produkter som har en längre livstid genom att möjliggöra reparationer och byte av reservdelar sticker det i ögonen på många av deras kunder.

­– Det finns en grupp som så klart är väldigt besvikna över att de stöttade vårt företag och betalade för en telefon som de inte längre kan uppdatera och reparera. Men sedan finns det också de som köpte telefonen mer för att stödja vår verksamhet, som vet att det är svårt att ta sig in som en liten aktör i den komplexa tekniksektorn och att vi får lära oss av vår läxa och göra det bästa av det, säger Bibi Blekkemolen.

I slutet av 2015 ersattes telefonen av Fairphone 2 som har mer fokus på längre livslängd och möjligheten att reparera och byta ut delar själv. Den har en beräknad livslängd på fem år. Det som är skillnaden mot tidigare är att företaget nu äger sin egen design. Det gör att de kan ha direktkontakt med leverantörerna och också har kunnat anpassa modellen så den är lättare att själv reparera och byta ut med reservdelar. Går skärmen sönder kan man byta ut den själv på tio sekunder. Snart lanseras också en uppdatering av kameran i telefonen som man helt enkelt byter ut och bygger in, berättar Bibi Blekkemolen.

Men det finns också andra problem med Fairphone. Även om de inom loppet av några år växt från fem till 60 anställda och sålt över 134 000 telefoner är de fortfarande en väldigt liten aktör på mobilmarknaden med begränsade resurser. Den största nackdelen är också säkerhetsaspekten när det gäller mjukvaran i telefonen, säger Joel Oscarsson, som är chefredaktör på surfa.se.

­– Vi har två operativsystem: Iphone och Android. Apple har full kontroll över sin egen mjukvara och så fort det dyker upp ett nytt säkerhetsproblem kan de skicka ut en uppdatering en halv dag till miljontals användare. När det gäller Android, som Fairphone använder, är det upp till tillverkaren själv att se till att uppdateringarna skickas ut. Historiskt tar det längre tid att få ut säkerhetsuppdateringarna till Android-mobilerna eftersom det är ett sådant komplicerat system som ger en kostsam process. Det har blivit bättre på senare år och till exempel Samsung skickar ut uppdateringar minst en gång varannan månad medan Fairphone använder ett operativsystem som är två år gammalt. Så om man prioriterar säkerhet och sin mobils säkerhet är det inte det bästa alternativet.

Samtidigt tror han att många konsumenter tycker att hållbarhet och rättvisa väger tyngre än säkerhet.

­– I grunden finns det inga problem med att använda en mobil med gammal mjukvara så länge man följer några grundläggande riktlinjer: att inte öppna bifogade meddelanden som man inte vet var de kommer ifrån, att bara installera appar från säkra källor och att aldrig besöka hemsidor med en avsändare som man inte kan lita på. Och är man på resa och ser ett usb-uttag för laddare ska man aldrig koppla in telefonen. Med en fysisk kontakt till telefonen kan man komma åt det mesta.

För Fairphone är det viktigaste fortfarande att fungera som en blåslampa på tekniksektorn i stort och att visa att det är möjligt att tillverka hållbara, rättvisa telefoner. I en drömvärld har det om tio år blivit "mainstream" och då behövs inte företaget längre, säger Bibi Blekkemolen. Men att det verkligen blir så tvivlar hon på.

­– Det finns fortfarande väldigt mycket att förbättra inom tekniksektorn, som är väldigt komplex och som består av hundratals olika leverantörer och där det i tillverkningen används över 40 olika mineraler. När vi började år 2011 fanns det i princip inget intresse alls från tillverkarna att prata om hållbarhet och den problematiska användningen av konfliktmineraler. Om man går in på tillverkarnas hemsidor i dag ser man att de använder ord om hållbarhet och fabrikstillverkarnas arbetssituation så det har ändå gått framåt. Det är så klart svårt att säga att det bara beror på Fairphone, det handlar om en större medvetenhet och efterfrågan hos konsumenter på senare år. Men vi har i alla fall visat att det går att skapa hållbara, rättvisa mobiltelefoner med längre livslängd.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Mobiljättar motarbetar krav på hållbarhet

Tillverkare som tidigare erbjöd telefoner som gick att reparera satsar på produkter som är svåra att återanvända och återvinna. Samtidigt motarbetar de stora mobiljättarna tuffare hållbarhetskrav.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu