Outsider art – konst för skapandets skull | Fria.Nu
  • Kerstin Bille vågade aldrig ställa ut medan hon levde. ”Jag tror att den här utställningen skulle ha varit en lättnad för henne. Hon var engagerad i konstvärlden och mycket fascinerad av art brut", säger systerdottern Maria Gyllenhaal.
  • Alpo Koivumäki bor på en gård i Nummijärvi i Finland, där har han uppfört en egen savann fylld av egentillverkade djurskulpturer.
  • Jan-Erik Svennbergs modell av Klippmoskén i Jerusalem står utanför entrén till Strandverket på Marstrand.
  • Skulpturer av Göteborgskonstnären Eila Leino.
  • Teckning av Rolf André.
  • ­ Om det kallas konst eller inte är ointressant, det viktiga är att verket berör, säger kurator Borghild Håkansson.
Fria Tidningen

Outsider art – konst för skapandets skull

Strandverket i Marstrand ställer just nu ut konst som kallas outsider art. Utställningen Mystrium vill väcka frågor om vad som anses vara god och dålig smak när skapandet för det egna skapandets skull får ta plats på konstscenen.

På borggården till den 1800-talsbyggnad som nu inhyser konstmuseet Strandverket möts besökarna av en två meter hög moskéliknande skulptur med guldkupol. De som får plats inne i skulpturen får gå in. Andra får istället närma sig utifrån och imponeras av Jan-Erik Svennbergs hantverk och skaparanda.

Efter en charterresa till Istanbul 1979 fastnade Svennberg för turkisk kultur, vilket ledde till att han började bygga skulpturer inspirerade av turkiska moskéer och andra byggnader.

Utan förkunskap från konst- eller arkitektskolor studerade han istället bilder och snickrade utefter vad han såg. Liksom de andra konstnärerna som ställer ut på utställningen Mystrium är han självlärd, vilket är ett kännetecken för det som har kommit att kallas outsider art.

I många års tid har kuratorerna Borghild Håkansson och Staffan Backlund varit intresserade av frågor som tar upp tankar om god och dålig smak. De båda stod bakom den uppmärksammade utställningen Annan konst med självlärda konstnärer på Göteborgs konstmuseum.

– Det finns en förbisedd och parallell konstvärld där man inte skapar konst för att tjäna pengar utan för skapandets skull, säger Borghild Håkansson.

Uttrycket Art Brut, myntat av den franska konstnären Jean Dubuffet, är nog det namn som konstkännare främst kopplar ihop med outsider art. Dubuffet menade att den ”råa konsten” refererar så lite som möjligt till den konst som finns på de stora gallerierna och konstmuseer. Det handlar snarare om skapare som går sin egen väg.

En del av konstnärerna som medverkar i Mystrium vill vara anonyma och en del ser sig inte alls som konstnärer. Vissa tycker att det är roligt att få ställas ut och andra lever inte längre.

– Om det kallas konst eller inte är för mig ointressant, det viktiga för mig är att verket berör. Outsider art står för något annat och vi har inga ord för det egentligen. Men var kan man ställa ut om man inte går till institutionerna som ställer ut konst? Det är den institutionella bedömningen på gallerier och konsthallar som gör det till konst, säger Håkansson.

Utställningslokalen i Strandverket är fylld av hundratals verk. Det är stora skulpturer snidade i trä, arkitektoniska byggnader, figurer, målningar och fotografier. Tittar besökarna åt ena hållet får de se Kerstin Billes färgstarka kollage. Ögon tittar fram lite varstans från kollagen och drar blickar till sig.

– Hon var så skicklig på att säga ”Se på det här! Det här är världen!”. Kollagen är fortfarande otäckt dagsaktuella med sina döda soldater, naturkatastrofer, översvämningar, hus som brinner och utsatta kvinnor, säger Karin Billes systerdotter Maria Gyllenhaal, som efter att mostern gick bort har försökt förvalta de tusentals kollage som hon lämnade efter sig.

På sin gård i Finland har Alpo Koivumäki skapat en egen fantasivärld som han kallar Alpo savanni, fylld av egenartade djur gjorda av material som stål, gummi och trä. Nu har delar av den fraktats med lastbil till Marstrand där de upptar ett av rummen.

– För mig betyder det frihet att skapa den här konsten, säger Alpo Koivumäki.

Hur är det då med den kryptiska utställningstiteln? Jo, den är hämtad från ett verk av konstnären Kello. När Borghild Håkansson och Staffan Backlund besökte Kello i hans hem möttes de av en tavla han skapat. På den stod det ”Konsten är ett mystrium, låt det vara det”. Det medvetet felstavade mystrium öppnade upp sinnet och står fritt från förutfattade meningar. Det blev en bra rubrik för konst som handlar om att gå sin egen väg.

– Man kan se behovet av att skapa som en folkhälsofråga. Det är ett mänskligt behov. Om den här utställningen kan inspirera folk att börja skapa själv är det jättebra, säger Borghild Håkansson.

Fakta: 

Mystrium

Pågår: Till den 1 oktober

Var: Konstmuseet Strandverket i Marstrand.

Deltar: 25 namngivna konstnärer deltar. Utöver dessa deltar flera anonyma och okända konstnärer.

Mer information: www.strandverket.se

Annons

Rekommenderade artiklar

Tänk mer på apokalypsen

Så länge kulturen behandlar apokalypsen lever hoppet om att slippa uppleva den, skriver Maria Ramnehill.

Fria Tidningen

© 2017 Fria.Nu