• Den feministiska arbetsgruppen Sparq ligger bakom ett upprop där över 450 kvinnliga artister kräver mer plats på svenska musikalscener.
  • I granskningen har Sparq räknat antal jobbmöjligheter samt tagit tid på hur mycket scentid män respektive kvinnor haft i de största professionella musikaler som satts upp i Sverige under de senaste tre spelåren.
Fria Tidningen

Manlig dominans på musikalscener

Männen dominerar den svenska musikalscenen. Detta visar en ny undersökning som Sparq inom Teaterförbundet gjort.

Den feministiska arbetsgruppen Sparq har som en del i kampanjen Våra historier lyssnat till kvinnor i musikalbranschen och då stött på vittnesmål om ojämlikhet och sexuella trakasserier.

– Det var hemskt att höra. Det var som att vi alla hade gått med på en liten hemlighet under alla dessa år och bara inte pratat om det, säger Frida Modén Treichl, en av medlemmarna i Sparq, som sedan 2015 har studerat den svenska musikalscenen.

Genom att räkna hur mycket tal- och sångtid samt vilka roller som gestaltas av vem har de bland annat kommit fram till att mer än två tredjedelar av scenutrymmet tas upp av män och att enbart en av 24 uppsättningar var regisserad av en kvinna. Kampanjen består av ett upprop där över 450 kvinnliga musikalartister kräver att få sina röster hörda och att fler historier än de från vita cis-män ska berättas.

De har även sett att huvudroller eller nyckelpersoner tenderar att ges till män och medan mansrollerna tillåts vara komplexa och normbrytande så tenderar kvinnorollerna att vara endimensionella och inte sällan sexistiska. Många vittnesmål handlar om att kvinnliga artister mestadels har fått spela prostituerade eller behagande kvinnor, oftast som ett stöd till en manlig roll.

Sissela Persson går andra året på musikalutbildningen på Performance Art School i Göteborg. Hon tycker att kandidatutbildningen har tagit en del ansvar för den ojämlika branschen genom att de ofta applicerar genusanalys på musikalämnena. Hon blev därför förvånad över det hon har hört från kampanjen.

– Man får hela tiden höra att det är lättare för killar att få jobb och att komma in på skolor. Men jag blev ändå chockad när siffrorna kom, jag trodde inte det var så mycket. När de sedan visade upp alla musikaler som hade gjorts i Sverige fick jag ett wake-up call. Att det bara var killar i huvudrollerna.

På teatern Göta Lejon i Stockholm sätts det upp en musikal om året, de flesta av dem med män i huvudrollen. Producenten Åsa Holmgren tror att ojämlikheten handlar om ekonomi – vad man vet kommer att sälja biljetter – och om ett problem i utbudet.

– Problemet ligger i att mycket är skrivet av män för män, men man kan inte heller göra om Jersey boys till kvinnor, det handlar ju om de här killarna. Det är ett problem i materialet. Det måste börja skrivas mer för kvinnor, säger Holmgren.

Frida Modén Treichl håller med men påpekar att produktioner som ger andra perspektiv finns tillgängliga och att mer kan krävas av de som köper in uppsättningar till Sverige.

– Vi har sett åtminstone 10–12 stora musikaler med väldigt fina kvinnoroller vilka var stora kassakor i USA men som inte har valts att sättas upp i Sverige. Min känsla är att de som bestämmer vilka uppsättningar som ska till Sverige inte ens går på de som handlar om kvinnor.

– Jag tror inte att det handlar om att de inte tycker om kvinnor, jag tror det handlar om förlegade tankar. Makthavarna behöver pusha upp sig själva lite. För om det börjar bli dammigt och mossigt kommer publiken att sluta komma tillslut, säger Modén Treichl.

Fakta: 

Sparq

Vad: Feministisk arbetsgrupp inom Teaterförbundets musikalartistavdelning.

Undersökning: Under spelåren 2015–2017 har Sparq fört statistik på bland annat sång- och taltid på scen, hur många jobb som finns ute och vilka roller som spelas av vilka personer.

Obalans: Det finns betydligt fler kvinnliga än manliga musikalartister, ändå finns det fler antal jobb för männen att söka. De kunde även se en markant skillnad till det sämre på privatteatrarna i jämförelse med institutionsteatrarna.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu