• Studies on Fantasmical Anatomies av Anne Juren visas på Kungliga Operan 10 mars kl 15:00 och 11 mars kl 9:00.
  • Tove Dahlblom.
Stockholms Fria

”Scenkonstlivet behöver hitta ny kraft”

I helgen 9–12 mars hålls den första End fest-festivalen, men det slutar inte där. Arrangörerna har även startat ett nätforum och planerar fler aktiviteter till hösten.

Genom End fest är tanken att institutionerna, de fria scenerna och konstnärerna ska hitta en gemensam plattform för utbyten och förnyelse av scenkonsten. Nu i helgen presenteras sju konstnärskap på Kungliga Operan, Kulturhuset Stadsteatern och Weld. Bakom End fest står Stina Dahlström, verksamhetsledare för Cullbergbaletten och Tove Dahlblom från MDT.

– Vi har länge känt ett behov av att scenkonstlivet behöver revitaliserats, hitta ny kraft. Vi är intresserade av en scenkonst som rör sig mot ett expanderat begrepp av dans, teater och film. Konstnärer som utmanar genredefinitionen. Då bestämde vi oss för att starta End fest, säger Tove Dahlblom.

Ett annat syfte är att bygga broar.

– Det händer mycket saker, men inte tillräckligt, det skulle behöva bindas samman. Det finns mer kopplingar och utbyten att göra. En stor del är att få fria livet att prata mer med institutionerna. Ofta händer det mycket på fria scener, sedan ett antal år senare plockar institutionerna upp det.

End fest kommer att ha formen av återkommande minifestivaler, varav den första hålls i helgen.

– Vi har valt ut konstnärerna som deltar tillsammans med varje scen. En föreställning som ringar in vad vi vill göra är Mårten Spångbergs Powered by emotion. Han är en av de största samtida koreograferna och jobbar mycket med expanderad koreografi. Det här verket är lite som en klassiker i det fria livet och nu vi visar den på Operan i guldfoajén, då kan man börja prata om hantverket från olika perspektiv, säger Tove Dahlblom.

Namnet End fest ser hon som en sinnebild för att få saker att hända och bara köra.

– Det känns som att slutet är här, och vad ska vi göra nu? Vi kan inte skjuta på saker, det är dags att leverera, man kan inte vänta på bättre tider. Och så gillar vi att inte ha ett så himla positivt namn.

Var görs den djärvaste och bästa scenkonsten i dag?

– Inom dansen har det hänt oerhört mycket med de senaste fem åren. Hur man samarbetar och ser på begreppet dans, på MDT har vi jobbat mycket med det. På teatersidan kan jag känna att det finns ett stort glapp för att det knappt finns några gästspelsscener, det finns många svenska konstnärer som inte får sin plats. Så det är också viktigt, en gästspelsplats.

Blir det några samarbeten på scen i helgen?

– Det kommer inte att vara några som gör något nytt tillsammans, vi har ingen budget för att göra beställningsuppdrag. Men tanken är att bryta upp kring gamla tråkiga mönster, bryta ny mark och presentera alternativ, skapa en förnimmelse av vad det skulle kunna vara.

Vad händer framöver?

– Vi ska göra någonting i höst på MDT, det kommer att bli i september och november. Under tiden ska det komma kontinuerligt material på bloggen som vi startat, det ska vara en mötesplats där olika perspektiv kommer fram och där det interaktiva är viktigt. Och End fest kommer att leva vidare och koppla ihop institutioner och aktörer. I framtiden är det inte bara scenkonstnärer som ska presenteras, utan konstnärer som är intresserade av det performativa ögonblicket, nuhändelsen.

Fakta: 

End fest

End fest pågår 9–12 mars. Mer information hittar du på respektive scens hemsida: Kulturhuset Stadsteatern, Weld och Kungliga operan.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Med klasstänk i systemet

Föreningen Arbetarskrivare delar årligen ut ett stipendium på 5 000 kronor. I år går det till Helena Gillinger från Stockholm.

Fria Tidningen

Romantisk komedi om hbt-boende

Bitte Andersson, som tidigare gjort filmen Dyke Hard, är aktuell med en seriebok om ett äldreboende för hbt-personer.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu