• ”Underhållningsvärdet är väldigt högt, för det är på slak lina hel tiden”, säger Per Gottfredsson som själv uppträtt flera gånger, här i punkutstyrsel.
  • Ensemblen vid 2013 års upplaga av Den improviserade schlagerfestivalen.
Stockholms Fria

Alternativ schlagerfestival hyllar misstagen

När Den improviserade schlagerfestivalen hålls för 21:a gången ges det utrymme åt både melodier och misstag. Och texter från hjärtat.

När Den improviserade schlagerfestivalen startade på 90-talet hölls stora melodifestivalen bara en dag. Svenskarna satt bänkade med chipspåsen för att se vilket bidrag som skulle representera Sverige i Eurovisionsschlagerfestivalen. Men på Stockholms improvisationsteater började man tröttna på att vara publik i tv-soffan.

– Att sitta hemma och titta på schlagerfestivalen gjorde hela Sverige. Vi kände att vi suttit och tittat på den i 30 år och bestämde oss för att göra vår egen och se om vi fick publik. Så gjorde vi det och det blev fullsatt. Vi ville utmana våra egna invanda mönster och tyckte att vi kunde göra schlagerfestivalen roligare, säger Per Gottfredsson, en av Stockholms improvisationsteaters konstnärliga ledare.

Någon uttalad politisk tanke fanns inte bakom arrangemanget varken vid starten eller i dag.

– Men det finns ganska mycket elände i världen och på hemmaplan som ofta dyker upp i sångerna när man sjunger så här spontant, man vill spegla samtiden. I improvisationsteater hittar man ju på texten i stunden, det blir fritt från hjärtat, det kan gå fel och bli hur som helst. Ska man skriva en politisk text har man helt andra krav på sig, men när man står där ensam på scen och ska börja sjunga får man gå till sig själv och hitta texten helt enkelt. Så det brukar bli högt och lågt i en salig blandning. Sedan hyllar vi misstagen, i en perfekt och kontrollerad värld sticker vi ut. Det är väldigt befriande som publik att se improvisatörer kasta sig ut på det viset och ta risker.

Från början var den alternativa schlagerfestivalen ett endagsevenemang. Tio låtar framfördes och i pausen gick publiken ut och röstade. Nu pågår festivalen i tre dagar. Utformningen är också lite annorlunda i dag.

– När publiken kommer dit skriver de förslag på låttitlar och lägger i en urna som vi sedan drar ur live. Vi har sedan ett antal genrer som vi också drar ur en urna. Någon av musikerna brukar ta lite lead och ropa en tonart och köra något slags intro så att de andra ska fatta hur det ska vara. Sedan försöker musikerna följa sångaren, och sångaren musikerna. Underhållningsvärdet är väldigt högt, för det är på slak lina hel tiden.

Varje kväll hålls fyra dueller där publiken får rösta och en vinnare till slut koras. En blandning av musikstilar utlovas.

– Men det blir ganska mycket rock’n’roll helt enkelt.

Vilka artister framträder?

– Vi är en ensemble från Stockholms improvisationsteater. Men vi tar in folk också. I år ska Stefan Sundström vara med, och Uje Brandelius. Vi har en sångerska som heter Mia Ternström, Dramatenskådespelaren Erik Stern och den gamla punkaren Johan Johansson.

Vad är tjusningen med att skapa musik så här i stunden?

– Det är väldigt lustfyllt och roligt, det kommer publiken att se, att artisterna kommer av sig och skrattar själva. Det är en utmaning och när man vågar göra det så växer man lite som människa.

Hur mycket publik räknar ni med?

– Det kommer att komma tusen pers i alla fall på de här tre kvällarna, säkert fler. Så man måste vara om sig om man vill ha biljett.

Följer du själv den stora schlagerfestivalen?

– Så lite som möjligt. Jag kan titta på den, men jag fokuserar gärna på vår egen, för den är mycket bättre, säger Per Gottfredsson.

Fakta: 

Den improviserade schlagerfestivalen 

Den improviserade schlagerfestivalen startade år 1997. I år hålls den på Intiman vid Odenplan 10–12 februari.

Stockholms improvisationsteater är en fri teatergrupp med 8 heltidsanställda som haft lokal i Vasastan sedan 1992. Förutom en egen scen där de gör framträdanden håller de i kurser, både för privatpersoner, organisationer och företag. Teaterns filosofi är att värna fantasin och ifrågasätta normer, traditioner och invanda tankebanor.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vodou från Bagarmossen

Kristina Aspeqvist driver en trumaffär i Bagarmossen och sprider afrikanska rytmer i Sverige.

Stockholms Fria

Popartister tonsätter stumfilm

I dag lördag är det premiär för Cinematekets satsning Sounds of silence, där musikartister spelar live till stumfilm.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu