Parförhållanden i olika grader av förfall | Fria.Nu
  • Katja Wik skärskådar tvåsamheten i sin långfilmsdebut Exfrun, som visas på Göteborg Filmfestival. Under festivalen deltar Wik även i ett samtal om filmen med Ebba Witt-Brattström.
  • Maria Sundborn som exfrun Vera som inte kan släppa taget om sitt ex och gå vidare.
Göteborgs Fria

Parförhållanden i olika grader av förfall

Tre relationer och tre kvinnor står i fokus i Katja Wiks långfilmsdebut Exfrun, som får premiär på Göteborg Filmfestival.”Idén till Exfrun kommer från mina iakttagelser av kvinnliga beteenden i flera generationer”, säger Katja Wik.

Höga klackar och kullerstenar är ingen bra kombination. Exfrun inleds med en sekvens där kameran är hack i häl på en kvinna som med högklackade skor trippar fram på kullerstenar. Det känns som att de spetsiga klackarna kan ge vika vilken sekund som helst.

Men glöm klackarna. En större katastrof väntar. Det visar sig nämligen att kvinnan är på väg till en möhippa.

Om kvinnan som beslutat sig för att ge efter för förälskelsen och binda sig för livet istället tagit del av den forskning som finns angående gifta kvinnor skulle hon förmodligen överväga sitt beslut.

Det visar sig nämligen att gifta kvinnor är olyckligare än ogifta kvinnor. Statistiken visar att de gifta kvinnorna tjänar mindre än ogifta kvinnor, de är dessutom oftare sjuka och inte lika välutbildade. Gifta män däremot är mer framgångsrika, har bättre hälsa och är rikare än ogifta män.

Denna struktur är något som intresserar Katja Wik. Hennes långfilmsdebut Exfrun porträtterar tre kvinnor i olika stadier av deras förhållanden. Tre porträtt som speglar den dystra statistiken om gifta kvinnor.

– Jag är inte emot relationer. Jag är mer intresserad av de roller som vi antar och kanske då främst de roller som kvinnor tar på sig. Jag vill medvetandegöra det här beteendet och förhoppningsvis kan filmen skapa diskussion som i förlängningen leder till att vi kan bryta gamla strukturer, säger Katja Wik.

Maria Sundbom, nominerad som bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Suzanne Ostens Flickan, mamman och demonerna, spelar exfrun Vera som försöker få ihop livspusslet som ensamstående mamma samtidigt som hon inte kan befria sig från sitt misslyckade äktenskap. Från det motsatta hållet skildras ett nyförälskat par där den unga Klara satsar allt på sitt förhållande med Jakob. Någonstans mellan nyförälskelse och skilsmässa står tvåbarnsmamman Anna som lever tillsammans med Jesper.

– För att fokusera på tematiken blev det naturligt att bryta upp berättandet i tre delar. Om utvecklingen från förälskelse till skilsmässa skulle skildras genom ett par skulle det bli individuellt. Tre olika skeden i tre olika relationer gör allt mer intressant. Förutom detta val har jag valt att utgå ifrån dramatiken som finns i väldigt vardagliga situationer, säger Katja Wik.

Ett lysande exempel på just en sådan vardagssituation är när det gifta paret bråkar om vilket sätt som är det snabbaste att tillaga välling.

– Precis, det är från en historia från god vän. Många av filmens situationer är hämtade från berättelser från min egen omgivning och jag har även använt egna erfarenheter, säger Wik.

Är det inte deprimerande att tänka sig att det nyförälskade paret snart har sin bästa tid bakom sig?

– Jag tror att många unga som ser filmen kan få en referens som gör att de kan undvika misstag. Jag tror även att de yngre betraktarna kan känna igen sig i relationer som de sett sin mamma eller äldre syster i och som de inte vill vara med om. Det är viktigt att de riktar frågor till sig själva om sitt eget ansvar och hur de vill leva, säger Katja Wik.

Exfrun är inspelad i Göteborg och många av skådespelarna är lokala förmågor. För Katja Wik känns det också lite extra roligt att filmen nu får sin premiär i samband med Göteborg Filmfestival.

– Att få ha premiären i staden där jag verkat i flera år känns underbart. Filmfestivalen betyder också väldigt mycket för mig eftersom jag tycker att den alltid är väldigt nytänkande och framåt, säger Katja Wik som under festivalveckan ska försöka se kollegan Fijona Jonuzis kortfilm Den störste. I samband med visningen av Exfrun kommer Katja Wik även att delta i ett samtal om filmen tillsammans med Ebba Witt-Brattström.

För Stockholmsfödda Katja Wik har Göteborg blivit staden hon valt att verka i efter att filmutbildningen på Akademi Valand avslutades.

– För mig är Göteborg en fantastisk stad att arbeta i, säger Katja Wik, som tillsammans med Marie Kjellson driver det egna produktionsbolaget Kjellson & Wik.

– Filmbranschen är i hög grad inriktad på att vara en nöjesbransch, vilket vi vill arbeta oss bort ifrån.

Tidigare har Katja Wik arbetat som rollsättare, bland annat för Ruben Östlunds filmer De ofrivilliga, Play och Turist. Efter åtta år som rollsättare kände hon att att det var ett naturligt steg att gå över till regiarbetet.

Att ha jobbat med Östlund, har det påverkat ditt filmspråk?

– Jag tycker att en skillnad är att Ruben gör så många omtagningar. Jag väljer även att arbeta mer aktivt med kameran och vill följa skådespelarnas rytm.

Har du några regissörer som du inspirerats av?

– Det finns flera stycken, men jag är inte namnkunnig inom filmområdet. Något som inspirerat mig och som format mig är mina utbildningsår där jag träffade många olika människor som jag kunde diskutera film med, säger Katja Wik.

Den tidigare kortfilmen Offerrollsretorik (2012) visades även den på Göteborg Filmfestival. Den fick Publikens pris i tävlingen Startsladden. Exfrun är en av filmerna som tävlar om Dragon Award Best Nordic Film.

– Det känns roligt för mig och hela skådespelarensemblen och alla i teamet som lagt ner så mycket arbete med den här filmen.

Vad hoppas du att man tar med sig ut ur salongen efter att ha sett Exfrun?

– Jag vill skapa eftertanke genom att spegla en belägenhet. Första steget att komma bort från denna belägenhet är att få syn på den. Sedan vill jag skapa en diskussion och utrymme för reflektion. Många kommer nog att känna igen sig i vissa scener vilket kan vara lite jobbigt innan man säger ”fan, det är ju precis så där som jag beter mig”.

Fakta: 

Katja Wik

Född: 1987 i Stockholm

Bor: Göteborg

Utbildning: Akademi Valand, konstnärlig magisterprogram med inriktning mot filmiska processer

Tidigare: Kortfilmen Offerollsretorik

Aktuell: Med långfilmsdebuten Exfrun

Annons

Rekommenderade artiklar

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

© 2020 Fria.Nu