”Ett djurparksbesök är ingen bra biologilektion” | Fria.Nu
  • Under flera år har Julia Lindemalm dokumenterat djurparker på olika platser i världen.
  • Julia Lindemalm är tillsammans med Annina Rabe aktuell med fotoboken Katt People.
  • Julia Lindemalm har fått stor uppmärksamhet för sitt projekt Zoo World. Hon fick förra året det första Tunbjörkpriset. Priset inrättades för att hedra fotografen Lars Tunbjörk.
Fria Tidningen

”Ett djurparksbesök är ingen bra biologilektion”

Människans förhållande till djur är en återkommande tematik för fotografen Julia Lindemalm. Projektet Zoo World är en personlig dokumentation över europeiska och amerikanska djurparker. Hon är även aktuell med fotoboken Katt People.

Människans härskande förhållande till naturen blir tydlig i djurparker. Här återspeglas vårt behov av att klassificera och kontrollera naturen.

Djurparker är långt ifrån någon ny företeelse. I samband med upplysningstiden blev exotiska parker en del av det moderna projektet. 1664 uppförde exempelvis Ludvig XIV en park i Versailles där djur från olika världsdelar visades upp. Andra storstäder i Europa följde efter.

Vår fascination för djur i bur har levt kvar. Över 700 miljoner människor besöker varje år ett zoo. Fotografen Julia Lindemalm har de senaste åren besökt flera europeiska och amerikanska djurparker i samband med hennes fotoprojekt Zoo World.

– Jag är inte intresserad av att dokumentera djuren utan vill visa vårt sätt att betrakta världen och vår längtan att vara nära naturen. Även maktfrågor blir tydliga i vår syn på djur, vilket jag vill utforska.

I genomsnitt stannar varje besökare i 46 sekunder framför varje bur på en djurpark. Denna korta tid ger besökarna ingen fördjupad kunskap, anser Julia Lindemalm, som själv gett sig själv betydligt mer tid åt att betrakta de inspärrade djuren.

– Det är förlegat med djurparker. De påminner om ett kolonialt sätt att se världen, detta att samla in exotiska djur och visa upp. I dag tycker jag heller inte att djurparkerna är övertygande med sina bevarandeprojekt som ses som rättfärdigande. Det är istället först och främst underhållning som erbjuds. Med tanke på hur utsatta många djurarter är måste vi hitta ett mer hållbart sätt att trygga deras tillvaro, konstaterar Julia.

Innan projektet Zoo World hade Julia inte besökt en djurpark sedan hon var barn.

Just att barn skolas in i att besöka djurparker, både med sina familjer och genom skolan, går att problematisera.

– Jag tycker att man ska ge en fördjupad kunskap av djur och natur, här handlar det enbart om att titta på djur. Som det är nu lär man sig inget om hur djuren lever i sin naturliga miljö, det man lär sig är i slutändan att vi står över djuren och att vi kan bestämma över dem. Ett djurparksbesök ser jag inte som en bra biologilektion, säger hon.

En ambition med projektet är att skapa debatt. Och att konst kan göra skillnad visade dokumentärfilmaren Gabriela Cowperthwaite med filmen Blackfish, som uppmärksammade situationen för späckhuggaren Tilikum på Sea World i Florida. Efter den starka kritiken som väcktes mot sättet att hantera späckhuggarna har nöjesparken nu meddelat att de inte längre ska fortsätta föda upp späckhuggare för att underhålla en publik. ”Samhället förändras och vi förändras med det”, skrev företaget i en kommentar.

Julia Lindemalm berättar att många säger att de fått upp ögonen för djurperspektivet genom hennes bilder. Från djurparkerna har det däremot varit tyst.

– Jag har inte fått några reaktioner därifrån, däremot tycker jag mig de senaste åren se mer debatt kring djurparker och att medvetenheten ökat i samhället rörande de här frågorna.

Svenska djurparker har de senaste åren hamnat på löpsedlarna. På Kolmården inträffade en tragisk händelse då en skötare blev biten till döds av vargar och på Ölands djurpark avslöjades missförhållanden med för trånga burar och att djuren fått foder som gjorde dem sjuka.

Men det går även att se en utveckling åt det bättre. Djurparkerna strävar även efter att modernisera sig. Julia Lindemalm har märkt av denna tendens.

– Man försöker bygga ut utrymmena för djuren för att skapa en mer naturlig omgivning. För djuren är det så klart bättre, men vi kan aldrig ersätta deras naturliga sätt att leva, betonar hon.

Den senaste tiden har det varit vårt vanligaste husdjur, katten, som Julia Lindemalm dokumenterat. Som hundmänniska hade hon tidigare inte någon relation till katter, men samtidigt fascinerade den nära och kärleksfulla relation som många kattägare ger uttryck för. Fotoboken Katt People är ett samarbete med vännen Annina Rabe.

– Annina är en kattälskare av enorma mått och det var spännande att göra boken ihop med henne. Hon skriver om sitt förhållande till katter och ger även en historisk bakgrund till människans förhållande till katter med olika perspektiv på hur vi behandlar dem. Sedan har jag skrivit om kattägarna som jag fotograferat.

Hur hittade du fram till personerna som medverkar i boken?

– Jag hittade en kvinna som medverkar i boken när jag besökte en djuraffär. Jag hörde i kassan att de pratade om alla hennes katter och jag fångade upp henne utanför affären. Hon blev livrädd för att jag kom från någon myndighet, säger Julia Lindemalm, som hoppas att boken kan nå ut till kattälskare, men även till dem som är intresserade av fotografi.

Oavsett projekt är utgångspunkten för Lindemalm att arbeta visuellt spännande för att skapa ett intresse både för bilden i sig och för det som skildras.

Att hon lyckat med detta bevisades då hon i år tilldelades Lars Tunbjörk-priset för projektet Zoo World.

– Det har betytt väldigt mycket och jag är otroligt hedrad över priset. Jag har uppskattat Lars Tunbjörk väldigt länge. Att juryn såg melankolin och humor som ett gemensamt drag hos oss var något annat som jag uppskattade, säger Julia Lindemalm, som även nämner Rinko Kawashi, Pennti Sammallhati och Rebecca Norris Webb som andra fotografer som inspirerat henne.

Framöver finns tankar om att även Zoo World ska resultera i en bok. Projektet kommer närmast att visas i Falsterbo under våren.

– Arbetet med den boken ska jag sätta igång med och jag har även andra idéer till projekt som jag vill göra. Vi får se vad det blir, säkert är att jag kommer att fortsätta att arbeta med frågor som rör djur, säger Julia Lindemalm.

Fakta: 

Julia Lindemalm

Född: 1984 i Stockholm, bor i Malmö.

Yrke: Bildjournalist

Prisad: Mottog 2016 Lars Tunbjörk-priset för serien Zoo World.

Aktuell: Med boken Katt people (Modernista). Zoo World kommer under våren att visas i Falsterbos nya konsthall.

Annons

Rekommenderade artiklar

Med längtan tillbaka till naturen

Konstnären Sara Nilsson tröttnade på storstaden och flyttade till skogarna i Värmland. GFT besökte Sara Nilsson inför hennes kommande utställning i Göteborg för att prata om natur, konst och öl.

Göteborgs Fria

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

© 2018 Fria.Nu