Minnen skickade till framtiden | Fria.Nu
  • Under mer än 30 år har Peter Gerdehag dokumenterat en gård i Krokshult, vilket gör det till ett unikt projekt i Sverige. Familjen Caremalm blir en symbol för alla de jordbrukare som verkade innan den moderna tiden svepte in. Några få människor som avspeglar de stora förändringarna.
  • Tiden står stilla på gården i Krokshult. Sture Caremalm är en jordbrukare som brukar jorden på ett gammeldags vis.
  • Karl Uno Caremalm leder hem korna.
  • Det var genom ett fotouppdrag för Svenska Naturskyddsföreningen som Gerdehag först hamnade i Krokshult, ett landskap som han beskriver som trollbindande.
Fria Tidningen

Minnen skickade till framtiden

I över 30 år har dokumentärfotografen Peter Gerdehag följt livet på en liten gård i Krokshult utanför Oskarshamn. ”Det är fantastiskt att få följa med de sista människorna av sitt slag som brukar sin jord”, säger Gerdehag.

Det första mötet med landskapet där familjen Caremalm i generationer odlat sin mark var slående, minns Peter Gerdehag, som beskriver platsen som ett paradis, en plats där tiden stått stilla och där livets tempo styrdes av helt andra premisser än i det moderna samhället.

Boken Landet som inte längre är går att beskriva som en stillsam hyllning till vårt kulturarv och till ett sätt att leva som snart är ett minne blott. Själv beskriver Gerdehag sitt projekt som att sända minnen till framtiden.

– I dag finns det ingen känsla för det här sättet att leva. Förr kunde folk berätta om sin uppväxt på en gård där de hade hästar och kor. Men nu finns inte det kollektiva minnet kvar av vad Sverige kommer ifrån, säger Peter Gerdehag.

Från början fanns ingen tanke på att det här materialet skulle bli till en bok. Motivationen har hela tiden funnits i en lust att vara i närheten av familjen och livet som där liksom pågick vid sidan av det moderniserade samhället. Med åren blev Peter Gerdehag nästan en familjemedlem.

– De var avogt inställda till att berätta om sitt liv och ofta var kommentaren ”Ta ingen bild på mig, ta på korna istället”. Men snart vande de sig vid att ha mig omkring sig, säger Peter Gerdehag, som själv är bosatt på landet utanför Oskarshamn.

Vad har då hänt under åren, är det fortfarande ett paradis?

– Nej, och det är därför den här boken är viktig. Jag brukar beskriva hur man snabbt skulle restaurera Kalmar Slott om taket skulle rasa in efter ett snöfall, detta eftersom det är ett ovärderligt kulturarv. Slåtterängar, hagar och fantastiska betesängar ser man istället som rök som upplöses och ingen kommer ihåg vad som brann.

Tidigare har Peter Gerdehag uppmärksammats och hyllats för sina filmer Hästmannen och Kokvinnorna. En återkommande tematik hos Gerdehag är att han ofta skildrar individer som valt en egen väg och som lever vid sidan av samhället.

– Det är inte som att jag letar rätt på original, det är snarare så att de hittar mig, förklarar han.

Ser du en röd tråd i din produktion?

– Det är att jag skildrar personer som upprätthåller den biologiska mångfalden och förvaltar vårt kulturarv. Det är personer som jag vill uppmärksamma då de gör en fantastisk insats, de är odlingslandskapets hjältar.

Peter Gerdehag vänder gärna på resonemanget att han skildrar individer som vänder sig bort från det moderna samhället. Frågan är om inte den ”vanlige” svensken har en del att lära av dessa ”original”.

– Staten är inte till för oss i dag. Vi är inte längre medborgare utan enbart siffror i en algoritm. Men vi är människor, och glömmer man bort det kommer vi inte att må bra. Att psykisk ohälsa är vårt största hälsoproblem är talande för detta. Landskapet avspeglar även stämningarna i samhället. I dag ser vi stora jätteåkrar som är likadana.

Har du satt punkt för dokumentationen av familjen Caremalm nu?

– Nej, det har jag inte. De kämpar på trots att det är kämpigt i dag. Men arbetet på gården är betydelsefullt för dem, en del av livet. Jag minns när Sture blev pensionär och hade dukat fram tårta när jag kom. Om du tänker lägga dig på kökssoffan nu kommer du att vara död inom tre månader sa jag. Han tittade länge på mig och svarade: ”Det är nog ingen stor risk för det. Varför ska jag lägga mig i soffan bara för att jag blivit 65”.

Fakta: 

Peter Gerdehag

Född: 1953

Sysselsättning: Fotograf, dokumentärfilmare och författare.

Tidigare produktion i urval: Bondens tid på jorden (2002), Hästmannen (2006, tillsammans med Tell Johansson och Johan Miderberg), Kokvinnorna (2011), Landet som inte längre är (2012)

Aktuell: Med fotoboken Landet som inte längre är (Votum Förlag)

Annons

Rekommenderade artiklar

Porträttmästare prisas

Årets Hasselbladpris tilldelas fotografen Rineke Dijkstra. En porträttfotograf utöver det vanliga.

Fria Tidningen

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

© 2019 Fria.Nu