Matkassen banade väg – men springs om av lösplock
2007 startade Middagsfrid sin prenumerationstjänst på matkassar, strax efter kom Linas matkasse. 2011 blev den färdigpackade matkassen utsedd till årets julklapp, men nu tycks tillväxten ha planat ut och istället är det digitalt lösplock som ökar mest.
Färdigpackade matkassar, eller middagslösningar som det också kallas, har varit en bransch på frammarsch sedan den började mätas av Svensk digital handel 2009. Men sedan förra året har lösplock, att själv plocka sina varor men över nätet istället för i en fysisk butik, gått om matkassarna.
– Det har skett ett skifte, framför allt det senaste året och ökningen är nu mycket mindre på middagslösningar än på lösplock. Jag tror att många har börjat med middagslösningar och vant sig vid att få hem maten, men ändå behövt komplettera sitt handlande och då gått över mer till lösplock, säger Jonas Ogvall som är vd på Svensk digital handel.
Annons
Det betyder inte att det inte går bra för matkassen, försäljningen ökar fortfarande om än mindre än tidigare. Under det tredje kvartalet 2016 har middagslösningarna ökat med 12 procent jämfört med lösplock som ökat med hela 45 procent. Att matkassen skulle konkurreras ut helt, tror inte Jonas Ogvall.
– Man kanske sitter på söndagen och kollar hur veckan ser ut, och vissa veckor bestämmer sig för att ta middagslösningen när man inte orkar tänka. Men man kommer säkerligen inte vara trogen ett och samma varumärke, utan titta på vilka rätter som ingår olika veckor.
En relativt liten del av vår livsmedelshandel sker på nätet, både när det gäller matkassar och plockhandlande. När det kommer till mat är många traditionella. Att vilja se varorna i butik och gammal vana nämns som de vanligaste anledningarna till att inte handla maten digitalt.
– Vi åker till samma butik och lägger två timmar på att handla och kommer ut med en kasse som till 90 procent ser ut som förra veckan. Man vill gärna tro att man varierar sig, men i många familjer är det kanske tio rätter som snurrar, säger Jonas Ogvall.
Men han tror att mönstret kommer att förändras, och att de som är unga i dag och som har levt hela sina liv med internet på ett helt annat sätt kommer att handla mat över nätet när de bildar familj. Det gäller inte bara unga barnfamiljer, utan också de som går i pension inom tio-femton år är vana internetanvändare, och kan ta med sig beteendet om det blir tyngre att handla.
Digital mathandel
Den typiske konsumenten som handlar sin mat på nätet bor i en storstad, är mellan 26 och 35 år och har barn.
Den totala livsmedelsförsäljningen på nätet omsatte 4,1 miljarder kronor 2015.
Lösplock stod för 53 procent och middagslösningar för 47 procent.
2014 var siffrorna precis det omvända.
Källa: Digital Mathandel, årsrapport 2016