Recension


Musiklitteratur
Resan mot rockens rötter: Mr.R&B räddar ett musikaliskt världsarv Författare: Jan Kotschack Förlag: Premium Publishing

  • Bernholm på prästgården i Skedevi i Östergötland. Under hela 1980-talet ett centrum för utgivningen av svarta r&b-pionjärer. Sammanlagt blev det 178 skivor.
  • Roy Brown återupptäcktes tack vare Jonas Bernholm. Hans skiva var också den bäst säljande på etiketten Route 66.
Fria Tidningen

Fascinerande resa med Mister R&B

”Entusiasmerande bok om skivsamlande och kulturarv”. Frias recensent PM Jönsson har läst Resan mot rockens rötter.

I Amanda Petrusichs bok Do Not Sell At Any Price kan man läsa om vita män som nästan gör vad som helst för att äga gamla skivor med i huvudsak countryblues. Det handlar också, till viss del, om amerikansk folkmusik, cajun, och musik från andra världsdelar. Men i fokus finns den romantiserade bilden av bluesen från den amerikanska södern som Alan Lomax, Samuel Charters och andra författare och samlare spred under efterkrigstiden.

Den mer urbana och populära rhythm´n´bluesen, föregångare till det som sedan kom att kallas såväl rock´n´roll som soul, ägnas inte mycket tid. I historiebeskrivningen är det musik som är mindre värd, inte lika autentisk och kulturellt värdefull. Och visst är det så fortfarande. Hur många musikintresserade har inte hört Robert Johnson och Blind Willie Johnson, men har noll koll på Amos Milburn och Ruth Brown? För att ta upp två av de namn som är flitigt förekommande i Jan Kotschacks bok Resan mot rockens rötter.

Det är en ganska hafsig bok, som en lång rad veckotidningsartiklar, men den är entusiasmerande och väcker många frågor, inte minst om samlande och kulturarv. Den röda tråden är Jonas Bernholm, Mr. R&B, en okänd figur utanför blues- och samlarkretsar, men som mer än de flesta försökte förändra den gängse bilden, inte minst via en rad skivbolag som han startade och drev, först från en lägenhet på Södermalm, senare från den prästgård utanför Vingåker han flyttade till.

Över hela världen drabbades unga människor av Elvis Presley och de andra rockpionjärerna i mitten av 1950-talet. Jonas Bernholm var en av dem, han hörde Fats Domino på en jukebox under ett sommarlov och blev frälst. Inte bara det, han blev besatt, dels av den nya svarta musiken, som James Brown och andra soulartister, senare gick han tillbaka i historien, för att försöka förstå hur allting hängde ihop. Den naturliga fortsättningen var sedan att starta skivbolag för att sprida kunskaperna till en bredare allmänhet.

När Bernholm i början av 1990-talet avvecklade verksamheten hade han en skivsamling på cirka 40 000 skivor plus en omfattande egen utgivning med långt över 100 album med i huvudsak rhythm´n´blues och gospel. Med sina skivbolag struntade han i att fixa rättigheter till musiken, skivorna var olagliga i USA på grund av gällande copyrightlagar. Viktigare var att få kontakt med de bortglömda artisterna och betala dem direkt. Just denna iver att ge artisterna upprättelse och ekonomisk kompensation gjorde Bernholms skivbolag unika, till skillnad från både föregångare som 60-talets reissue-etiketter (Yazoo, Original Jazz Library, Herwin) och senare, likasinnade gerillaaktiviteter som Mississippi Records vars grundare Eric Isaacson besökt Sverige flera gånger, senast i september i år.

Jonas Bernholms omfattande samling hamnade till slut i Washington, på National Museum of American History, en del av det statliga Smithsonian Institution. Den ekonomiskt sinnade Jonas Bernholm, som finansierade resor till USA genom att enbart äta smörgåsar, skriver sedan många år krönikor i Aktiespararen där han ger råd till småsparare. Han har kvar en del skivor i ett lager, och ger ut en och annan gospelplatta, även om han under en stor del av livet har studerat indisk filosofi. Onekligen en fascinerande person, dubbelnaturen Mr. R&B.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Drabbande kärleksbudskap från Blameful Isles

Recension

Blameful Isles is dope! Det skrev Talib Kweli på sitt Facebookkonto efter att ha upptäckt det svenska bandet Blameful Isles. Så rätt han har i detta. Lysande på de tre föregående albumen och än bättre på nya dubbelalbumet Pleroma, skriver Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

De tar ett andetag tillsammans

Recension

Bakom Luft står saxofonisten Mats Gustafsson och säckpipeblåsaren Erwan Keravec. Inhale är deras debutskiva.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu