Kastratet petar i sårigheter | Fria.Nu
  • Max Bolotin startade den konstnärliga plattformen Kastratet tillsammans med Sara Tuss Efrik. De är nominerade för pris på Scenkonstgalan med de två första delarna i serien Frökenmaskinerna.
Göteborgs Fria

Kastratet petar i sårigheter

I Love Transylvania och Anti-Lancelot utforskas våra föreställningar om den romantiska kärleken. Bakom dessa står Kastratet som är nominerade till ”Årets spot on” på Scenkonstgalan.

Både I Love Transylvania och Anti-Lancelot behandlar vår föreställning om hövisk kärlek, om fantasier och idealisering kring våra kärlekspartners. Som inspiration har Max Bolotin, konstnärlig ledare för Kastratet, utgått ifrån hur romantisk kärlek skildras i Twilight-filmerna och i legenden om Kung Arhur.

– De handlar om hur vi placerar en fantasi i den andres ställe. I Love Transylvania, som inspirerats av Twilight-serien, går att se som en modern version av den höviska kärleken. I Anti-Lancelot handlar det om Guinnevere och de val hon står inför, att ta makten över riddaren Lancelot eller stanna hos Kung Arthur för att komma nära den världsliga makten och statusen hon får av att vara drottning.

Kärlek, begär och makt är några av ingredienserna. Utgår ni från en genomgående tematik?

– Vi rotar gärna i maskulinitet och petar i sårigheter som har med kön att göra. Det är frågor som berör namnet Kastratet och hela den inramning vi har i plattformen, säger Max Bolotin.

Hur mottogs nyheten om nomineringen till Scenkonstgalan?

– Det var väldigt roligt och det är viktigt bara med uppmärksamheten. Jag hoppas givetvis att det kan leda till än mer uppmärksamhet kring oss. Nu ser vi fram emot att komma till galan.

Vad är det bästa som du själv sett under året?

– När jag var i Berlin såg jag William Kentridges Refuse the Hour, en magisk föreställning med spännande scenlösningar. Och Gruppen köper sig fri! på Folkteatern var väldigt bra.

När det gäller den lokala scenen efterlyser Max Bolotin en större nyfikenhet och mer samarbeten mellan frigrupperna.

– Det blir lite av en ekokammare när man stänger dörren och fortsätter att arbeta som man alltid gjort. Ett steg i kunde vara att bli bättre på att dela lokaler med varandra, eller varför inte skapa en gemensam lokal för undersökande fri scenkonst.

De tidigare produktionerna ingår i serien Frökenmaskinerna. Nu är arbetet igång med den tredje delen, föreställningen Cuck, med premiär i maj.

– Den skiljer sig åt från de andra då den inte är en monolog, men tematisk berör den samma ämnen som vi utforskat tidigare. Vi tar avstamp i librettot till operan Rigoletto för att berätta någonting om manlighet och vår tids motsägelsefulla förhållande till auktoritet.

Scenkonstgalan hoppas att alla kommer ”uppklädda till tårna”. Hur tar du dig an denna utmaning?

– Jag tänkte först klä ut mig till en julgran, men det blir nog en fin blommig skjorta, allt utöver det får bli en bonus, säger Max Bolotin.

Annons

Rekommenderade artiklar

Poesi i samklang med rymden

Efter att ha uppförts på Dramaten kommer den unika föreställningen Astroekologi nu till Folkteatern.

Göteborgs Fria

© 2020 Fria.Nu