Krönika


Krönika

Landets Fria

Reklamens matmyter

Ekonomi brukar beskrivas som läran om att handskas med knappa resurser. Det är lätt att begripa intuitivt: man kan inte köpa för mer än man har i plånboken. Förr hade vi en knapphetsekonomi. Resurser som kapital och arbetskraft var begränsade och man måste bestämma hur de skulle användas för att göra mest nytta. Men i dag är produktionen så effektiv att det som nu saknas är efterfrågan. Det kan kallas en ymnighetsekonomi. För att hålla uppe konsumtionen krävs en reklamapparat som får oss att köpa mer. Kostnaden – i Sverige lika mycket som all undervisning i skolan! – är som en skatt som vi aldrig beslutat om. Om vi inte köper stannar fabrikerna och arbetarna blir arbetslösa. Det ena gillar inte fabrikernas ägare, kapitalisterna; det andra fruktar politikerna som pesten.

I USA började det här omslaget för 100 år sedan och skapade ett behov av marknadsföring, ofta i en ohelig allians av företagsintressen och vetenskap. The Guardian samlade i en artikel i juni några av myterna vi älskar:

”Frukosten är dagens viktigaste mål”

Det låter förnuftigt – som mycket av det man hört sedan barnsben – men baseras egentligen på forskning sponsrad av bland annat Kelloggs (med flingorna). Idén att även äta bacon till frukost kommer från en smart pr-man med uppdrag att öka baconkonsumtionen på 1920-talet. Han fick 4 500 läkare att skriva på att det behövdes ”för att ersätta energin man förlorat under sömnen”. I dag äts 70 procent av all bacon i USA till frukost.

”Apelsinjuice till frukost”

Eftersom man hade ett överskott av citrusfrukter i Kalifornien 1908 uppfann Sunkist en juicepress och i företagets annonser betygade 3 000 läkare hur nyttig juicen var för småbarn.

”Drick 8 glas vatten om dagen”

Visst kan man dricka 8 glas om dagen om man är särskilt förtjust i att kissa – som The Guardian skriver – men denna myt har punkterats många gånger. Lika fullt har buteljerat vatten blivit en storsäljare. Konsumtionen i England har ökat hundra gånger sedan 1980! I Sverige tror jag att vattenverken har lyckats bättre med att övertyga oss om hur onödigt det är att släpa hem vatten från affärerna till ett tusen gånger högre pris.

”Morötter ger dig bättre nattseende”

En gammal historia att karotenet gav de brittiska RAF-piloterna bättre nattseende under andra världskriget. I själva verket behövde regeringen bli kvitt ett överskott av morötter. Och givetvis ville man inte avslöja att piloterna i själva verket förlitade sig på den nya uppfinningen radar!

Så ta nu reklamens och de dietfrälstas påståenden med en nypa salt. Men inte för stor nypa; det är skadligt…

Siffran om kostnaden för reklam är från boken Keynes barnbarn. The Guardians artikel hittar du på www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/jun/07/take-it-with-a-pinch-of-sal...

ANNONSER

© 2024 Fria.Nu