• Tel Aviv-baserade Batsheva Dance Company är ett av världens mest kända danskompanier. Det har hunnit gå tio år sedan de senast besökte Sverige. Last Work är titeln på föreställningen som får nordisk premiär nunder Dans- och teaterfestivalen.
  • Laurie Anderson presenterar solo-performenceverket Language of the future (Dear Jack). Hennes film Heart of a dog ingår också i festivalens filmprogram.
Fria Tidningen

Dans och teater om brännande politiska frågor

Det är återigen dags för Göteborgs dans- och teaterfestival. Under tio dagar presenteras totalt arton gästspel, från elva olika länder. Årets festivalkonferens handlar om förhållandet mellan scenkonst och socialt ansvarstagande utifrån det senaste årets stora politiska och humanitära fråga: bemötandet av människor som befinner sig på flykt och som söker en ny framtid i Europa.

Festivalen invigs i morgon, torsdag, på Stora Teatern med ny-cirkusartisten James Thierrées senaste verk La grenouille avait raison. Sex dansare, varav en även är sångare, tar plats på scen i detta mörka familjedrama, som kan beskrivas som en gåtfull och surrealistisk föreställning om ett par syskon och deras liv tillsammans.

Senare på torsdagskvällen får publiken förflytta sig till Botaniska trädgården där butohdansaren och koreografen Caroline Lundblad, mer känd under artistnamnet Frauke, har Sverigepremiär av Wolf, den avslutande delen i trilogin Moon.

– Det centrala temat i verket Wolf är att belysa sambandet mellan dag och natt, månens cykler, och hur de påverkar naturens drifter och instinkter, säger Caroline Lundblad, som även berättar att hon i sin research har besökt Kolmården för att möta riktiga vargar, och tränat på den japanska ön Shikoku för att få erfarenhet av vild natur.

Frauke kom i kontakt med den traditionella japanska dansformen butoh när hon studerade dans i London. Efter sin examen tillbringade Lundblad två år i Japan där hon levde med ett självförsörjande butohdanskompani.

– Jag känner att det är min livsuppgift att skapa butoh och en djup mening att vara butohkoreograf och dansare. Jag representerar mig själv och inte en genre eller dansstil. I Japan får jag ofta höra att de upplever att min butoh är skandinavisk. Jag tror man kan påverka dansscenen på olika sätt i olika länder. Därför är det viktigt att framträdabåde på hemmafronten och i andra delar av världen, säger Lundblad, som efter föreställningen fortsätter sin turné till Japan.   

Ett av festivalens stora namn är Laurie Anderson som presenterar soloperformenceverket Language of the future (Dear Jack). Till de stora gästerna räknas givetvis även det Tel Aviv-baserade danskompaniet Batsheva dance company som visar verket Last work. Nya stjärnor att hålla ögonen på är Marlene Monteiro Freitas, Arkadi Zaides, Taoufiq Izeddiou och performancekonstnären Sarah Vanhee.

Nytt för i år är att delar av programmet är förlagt till scener i Tanum, Vara och Tjörn. På Tjörn presenteras den portugisiska duon Ana Borralho och João Galante som har skapat ett platsspecifikt verk som för samman 100 människor – på en och samma scen. Verket heter Atlas Tjörn.

Årets föreställningar berör ämnen som censur, medmänsklighet och demokrati, både på scenen, i samtal och i en två dagar lång konferens. Catharina Bergil är ansvarig för festivalkonferensen som fokuserar på scenkonstens roll i förhållande till det senaste årets stora politiska och humanitära fråga: bemötandet av människor som befinner sig på flykt och som söker en ny framtid i Europa.

– Årets konferens fokuserar på scenkonstens roll i en snabbt föränderlig värld. För ett år sedan visade människor i hela Europa sitt stöd för nyanlända flyktingar. Mycket har hänt sedan dess. Hur verkar vi i en värld som förändras så snabbt? Vad blir konstens roll och plats? Vilken plats får konstnären? Detta är frågor som konferensen ska behandla – i både teori och praktik. Vi varvar presentationer och paneler med workshops, där tanken är att deltagarna också ska komma upp på golvet, säger Catharina Bergil.

Årets upplaga av Göteborgs dans- och teaterfestival kompletteras med en filmfestival i miniatyr. I samarbete med Bio Roy visas fem uppmärksammade filmer som alla har en stark koppling till festivalens program. En av dessa är Laurie Andersons Heart of a dog, en kärleksfull film om hennes hund Lolobelle. Till denna visning är även hundar välkomna i publiken.

– Tanken på bio för hundar är vi inte först med, men idén är så underbart typisk Laurie Andersonsk att vi inte kunde motstå den, säger Yllka Sheqiri Albrektson, ansvarig för filmprogrammet.

Fakta: 

Göteborg dans- och teaterfestival

Vad: Scenkonstfestival för internationell och svensk scenkonst, som återkommer vart-annat år i augusti.

Pågår: Den 18–27 augusti.

Platser: Stora Teatern är festivalcentrum, övriga scener är GöteborgsOperan, Göteborgs Stadsteater, Backa Teater, Folkteatern, 3:e Våningen, Skogen, Atalante, Högskolan för scen och musik och Gothenburg Studios.

Festivalens curatorer: Sarah Melin, Catharina Bergil och Johannes Öhman.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vikingatiden var varken rasistisk eller patriarkal

Enligt den senaste forskningen var vikingar mycket mer än starka krigiska män. Nu ska forskarna studera vikingafenomenet på djupet med hjälp av reenactmentgrupper och 50 miljoner kronor från Vetenskapsrådet.

Landets Fria

De lever livet som vikingar

Ska ni ner och klä ut er igen? Kan folk fråga när Annette Fredin hon är på väg till sin täppa på Fotevikens friluftsmuseum för att leva sitt vikingaliv.

Landets Fria

Transfobi sprids av SVT

Det är osmakligt att Svt dammar av De Palmas I nattens mörker, som är ett skräckexempel på hur transpersoner skildras i populärkulturen, skriver Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu