App ger flyktingar svar på frågor och nya kontakter | Fria.Nu
  • I appen Welcome! kan flyktingar få svar på frågor och hitta aktiviteter arrangerade av lokalbor.
  • ”Man kan bidra med det man har, alla kan göra något”, säger Emma Rosman, initiativtagare till appen Welcome!.
Stockholms Fria

App ger flyktingar svar på frågor och nya kontakter

Ett gäng stockholmare ville bryta isolationen på asylboenden och matcha människors välvilja med faktiska behov. Nu släpper de en app för ändamålet.

– Man kan bidra med det man har, kanske svara på ett par frågor när man sitter på bussen. Vi sänker barriärerna för att engagera sig, säger Emma Rosman, en av initiativtagarna.

Idén föddes när Emma Rosman engagerade sig ideellt i flyktingmottagandet på centralstationen i Stockholm.

– Vi identifierade att många har smartphones, medan de flesta lösningar för flyktingar innebär mycket pappersarbete.

På asylboenden är väntan på att få sitt fall prövat många månader lång, och under tiden har man inte rätt till etableringsverksamheter som SFI. Vissa lever helt isolerat från resten av samhället, erfor Emma Rosman.

– En jag träffade hade varit rektor i Afghanistan. Han hade lärt sig tre andra språk flytande i asylboendet, men inte svenska.

Samtidigt såg hon hur många vänner och kollegor ville bidra, men inte riktigt visste hur.

– Vi ville skapa ett smartare sätt att matcha välvilja med faktiska behov. Den plattform som alla ändå hänger på är sina smartphones.

Tillsammans med en handfull andra Stockholmare som alla jobbar på olika teknikbolag utvecklade Emma Rosman därför appen Welcome! Den är uppdelad i fyra huvudfunktioner. En om var nyanlända hittar information om myndigheter, kultur, arbete och vård. Informationen finns på araiska, farsi, engelska och svenska. I en annan del kan asylsökande ställa frågor och få svar från lokalbor. Därutöver finns en chatt och en sektion för lokalbor som vill bjuda in till aktiviteter, som fika eller sportevenemang för flyktingar.

Kan man inte tänka sig det omvända – att ”locals” har frågor till flyktingar och att flyktingar anordnar aktiviteter som de vill bjuda in locals till? För att luckra upp vi-och-dom-tänket?

– Vi vet att en stor del av volontärers tid går ut på att svara nyanländas frågor, så vi tror det är vanliga åt det hållet än så länge. Och så vill vi ju skapa kontakter mellan nyanlända och locals, inte i första hand att nyanlända chattar med nyanlända. Men den naturliga förlängningen framöver vore kanske att göra det åt båda hållen. Efter ett par år kanske man inte känner sig som en flykting längre.

För att komma runt problemet med att surfande på telefonen kan vara dyrt har app-utvecklarna förhandlat med teleoperatörer om att erbjuda gratis datatrafik. Hittills har Telenor gått med på att sponsra appen och göra användningen gratis för den som har deras abonnemang.

– Vi ska träffa andra operatörer och hoppas få till en lösning även med dem, säger Emma Rosman.

För den som inte har någon telefon finns organisationen RefugeePhones, som förser flyktingar med skänkta telefoner och kontankkort. Och Welcome!-appen finns även som hemsida.

Själv planerar Emma Rosman att erbjuda språkfika och ordna sammankomster för tekniskt intresserade.

– Man kan bidra med det man har, alla kan göra något. Man kan börja chatta med någon, eller svara på ett par frågor medan man sitter på bussen. Vi sänker barriärerna för att engagera sig.

Annons

Rekommenderade artiklar

Sös värst i vänteligan

Stora skillnader i väntetider på stans akutmottagningar. Värst är det på Sös. Och kvinnor får vänta längre än män.

Stockholms Fria

© 2018 Fria.Nu