• Väven Schweden från 1946. "I alla Hannah Ryggens verk finns det fullt av detaljer och symboler som en kan fördjupa sig i", säger Julia Björnberg.
Skånes Fria

När motståndet finns i väven

I Norge är Hannah Ryggen en väl ansedd konstnär. Men i födelsestaden Malmö är det få som känner till namnet. Nu visar Moderna museet en utställning av textilkonstnären som fångade världshändelser i sina vävar.

De flesta av den svensk-norska konstnären Hannah Ryggens stora vävar har ett politiskt budskap. Där finns reflektioner kring spanska inbördeskriget, händelser under nazisternas ockupation av Norge och tankar kring politikers passivitet.

– Hon var väldigt konsekvent i det, det går att förstå något om humanism och medmänsklighet i alla hennes verk, säger Julia Björnberg, curator på Moderna museet i Malmö som nu visar utställningen Hannah Ryggen: Världen i väven.

Hannah Ryggen föddes i Malmö 1894 men flyttade till Örlandet i Norge då hon gifte sig med Hans Ryggen. Där var hon verksam textilkonstnär fram till sin död 1970. Julia Björnberg hade försökt få till en utställning med Hannah Ryggens verk i flera år, när Nasjonalmuseet i Oslo hörde av sig och ville skapa något gemensamt. Det resulterade i en större utställning i Oslo under sommaren och att 16 vävar och ett oljeporträtt nu visas på Moderna.

– Det är ett viktigt konstnärskap som tyvärr är allt för bortglömt i Sverige. Det har väl att göra med att hon var kvinna och att hon sysslade med textil. Men kanske är det på väg att vända nu, säger Julia Björnberg.

Från att ha sysslat med traditionellt måleri började Hannah Ryggen att väva efter en studieresa i Tyskland på 1920-talet. Hon ville inte härma sina lärare utan hitta en egen konstform. Allt eftersom blev det viktigt att ha kontroll över hela skapandeprocessen. Hon vävde med ull från får som betade i närheten och färgade garnerna med växter.

– Färgerna är helt fantastiska och väldigt välbevarade. Hon blev nästan som en kemist när hon tog fram olika nyanser, och hade med i beräkningen hur de skulle förändras med tiden.

Det politiska blev tidigt tydligt i Hannah Ryggens konst. I kvarlämnade anteckningar går det att läsa hur hon ofta valde motiv utifrån nyhetsartiklar som gjorde henne upprörd.

–Det är intressant att hon tog del av de snabba nyhetsbilderna och förde över dem till en vävprocess, något som tar flera månader. Det ger en chans att beröras och reagera på vad som händer och inte bara hoppa vidare till nästa nyhet, säger Julia Björnberg.

Särskilt engagerad var Hannah Ryggen i andra världskriget och tyskarnas ockupation av Norge. Flera av hennes verk är tydligt kritiska till nazismen. På samma gång som hon visar de stora skeendena lyfter hon också fram individuella öden. Verket 6 oktober 1942 handlar om hur Norge på tyskarnas order införde undantagstillstånd i Trondheim. Flera personer ur motståndsrörelsen arresterades och avrättades, däribland en god vän till Hannah Ryggen.

- Hon visar hur politiska beslut som tas har en direkt innebörd för individen. Hennes man var arresterad under en tid för sitt arbete mot nazisterna. Och genom att skapa den konst hon gjorde riskerade hon också sitt eget liv, även om hon aldrig arresterades.

Där fanns också en väldig besvikelse på Sverige, som sa sig vara neutralt samtidigt som de lät nazisterna forsla material och soldater genom landet.

– I verket Schweden väver hon in bland andra Moder Svea och upptäcksresanden Sven Hedin, en känd nazistsympatisör, som omfamnar den tyska örnen. Det är både ett vredesutbrott och en bearbetning av vad hon kände för sitt hemland under den här tiden.

Julia Björnberg menar att Hannah Ryggens konst är högst relevant även i det världsläge vi har i dag.

– Vi kan inte sitta i vår egen bubbla och bortse från katastrofer och massmord, och med sina verk visar Hannah Ryggen att det inte har gått historiskt heller.

Under 1950- och 60 fick Hannah Ryggen mycket uppmärksamhet, hon hade flera stora utställningar och skapade offentliga verk till norska institutioner. 1966 färdigställde hon Trollväggen, som än idag går att se på Oslo universitet. Den föreställer lärare som sprider frön av kunskap till eleverna, där vissa börjar gro och andra inte.

I samband med utställningen på Moderna framför den finska musiken Mika Vainio ett nykomponerat stycke inspirerat av väven.

– Det finns någon koppling där, Hannah Ryggens verk är väldigt taktila och lockande att ta på. Den känslan finns i den elektroniska minimalistiska musiken som Mika Vainio skapar också, säger Julia Björnberg.

Fakta: 

Hannah Ryggen: Världen i väven

Moderna museet 31 oktober – 6 mars 2016.

Mika Vainio framför sitt stycke Trollklangveggen 30 oktober, kl 22, på Inkonst i Malmö.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

I baksätet på Malmös svarta ekonomi

I föreställningen Blue dreams färdas publiken med bil genom Malmö, samtidigt som ett kammarspel om stadens svarta ekonomi pågår i framsätet.

Fria Tidningen

Barnbok om Palestina skakar USA

ABC-boken P is for Palestine har lett till dödshot och bojkott från konservativa judar i USA, samtidigt hyllas den i många andra länder.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu