• Josef Kallerdahl, Emily McEwan och Jonas Östholm har spelat in jazzstandards.
Fria Tidningen

Jazz inpå småtimmarna

Emily McEwan är sångerskan som fått en publik i Japan och gjort tv-spelsmusik. Till skivan In the wee small hours valde hon ut sina jazzstandardfavoriter och spelade in dem tillsammans med Josef Kallerdahl och Jonas Östholm. I kväll firar de skivsläppet med en spelning på Kapellet i Stockholm.

För fem år sedan valde Emily McEwan att sadla om från sångerska på heltid till sjuksyster. Det var en händelse på tunnelbanan som gjorde att hon ville byta jobb.

– Det var en man som dog mitt framför mina ögon. Jag satt där och fick panik då jag inte visste vad jag kunde göra för honom. Det var den händelsen som gjorde att jag beslutade mig för att bli syrra.

Nu arbetar hon treskift på en akutklinik i Stockholm och känner att tiden för musiken blir allt svårare att få till.

– Jag får ta ledigt från sjukhuset när det är dags för inspelningar och spelningar, vilket är bra. Nackdelen är att man aldrig blir riktigt ledig.

Nya skivan är den tredje i eget namn för Emily McEwan. In the wee small hours består av hennes absoluta jazzfavoriter, inspelade tillsammans med basisten Josef Kallerdahl och pianisten Jonas Östholm.

– En tanke var att skapa en intim och lågmäld stämning på skivan. Vi gjorde inspelningen under en eftermiddag i Jonas Östholms vardagsrum. Den familjära situation som infann sig präglar också inspelningen, säger Emily McEwan.

Robert Burns Ae fond kiss är den sista låten på skivan. Sången är speciell för Emily då den knyter an till hennes skotska arv.

– Jag har sjungit mycket skotsk folkmusik genom åren, och på mina tidigare skivor har jag även flikat in skotska toner. Jag kände att jag var tvungen att ta med min favorit av Robert Burns, som går att kalla för Skottlands svar på Bellman.

En annan sida av sångerskan Emily McEwan kommer till uttryck i samarbetet med electronicamusikern Rasmus Faber. De började sitt samarbete på låten Ever after, som blev en hit i Japan. Och en ny skiva är under inspelning, berättar Emily.

– Vi har turnerat i Japan sedan 2009 och har en stor publik där. Min skiva ska också ges ut där, som en specialutgåva. Här hemma funkar det bättre med lågmäld, introvert musik. I Japan funkar inte det alls, de vill ha ”happy, happy music.”

Då blir In the wee small hours en utmaning att lansera i Japan?

– Ja, om det hade varit mitt första släpp i Japan så hade det inte funkat. Nu har jag redan en publik där. Men vi får väl lägga till ett par låtar så att de får shaka loss lite.

Uppmärksamheten i Japan ledde till att Sega hörde av sig och ville ha specialskriven musik till ett av sina tv-spel.

– Det blev två låtar som jag gjorde för ett Wii-spel. Jag kommer inte ihåg vad spelet heter. Det står hemma i ett skåp, ospelat eftersom jag inte har något Wii hemma.

Emily McEwan ser fram emot kvällens spelning då hon tillsammans med Josef Kallerdahl och Jonas Östholm ska framföra låtar från nya skivan. En av anledningarna till att trion valt Kapellet, som är det gamla begravningskapellet vid Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm, är att Jonas Östholm är nöjd med flygeln som finns där.

– Sen är det ett passande ställe för mig som är sjuksyrra.

Kommer det bli en turné?

– Vi gör allt själva kring den här skivan, och ännu har jag inte tagit tag i turnéplanerna. Förhoppningsvis blir det av, men troligen först till våren.

Fakta: 

Emily McEwan

Ålder: 36 år

Bor: Stockholm

Inspireras av: Duktiga människor runt omkring mig.

Aktuell: Med nya skivan In the wee small hours (Hoob records).

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

Solidaritetsorkester med hopp om framtiden

Christopher Ali Solidarity Quartet är svåra att sätta fingret på. Muslimsk mystik, ökenblues och svenskt vemod är några av inslagen på debutalbumet To Those Who Walked Before Us.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu