• I operan om Magnus-Maria vandrar rollerna runt i ensemblen.
Skånes Fria

Magnus-Maria får nytt liv i queer opera

Åländska Magnusmaria – en opera om rätt kön spelas i Ystad på onsdag. Skånes Fria har pratat med regissören Suzanne Osten om uppsättningens lek med kön och identitet, samt det underliggande allvaret.

Maria Johansdotter står inför rätta för att ha skapat ”allmän villervalla och allehanda förargelse i socknen”. Hen har levt som Magnus Johansson, klätt sig i manskläder, varit spelman och förfört kvinnor. Så börjar föreställningen baserad på den historiska personen Magnus-Maria, född på Åland i slutet av 1600-talet.

Domaren i Stockholms tingsrätt frågar ”Är du kvinna eller man”?

Magnus-Maria svarar ”Jag är både kvinna och man, fast kanske mera man ändå”.

Därefter iscensätts en brutal undersökning av Magnus-Marias kropp med ett desperat behov att bestämma personens kön.

– Det här visar på vår skräck för det okända och vårt enorma behov av att kategorisera. Vi kan visst inte leva utan att ställa frågan om könstillhörighet, säger Suzanne Osten.

Suzanne Osten beskriver Magnus-Maria som en stark, modig och attraktiv person.

– Hon förstod att hon fick bättre betalt som musiker om hon var man. Hon förförde flickor och det uppstod dramatik när hon hade lovat gifta sig med en.

Operans libretto är skrivet av Katarina Gäddnäs som är poet och författare och medlem av Feministakademien på Åland. Hon har gjort researchen om Magnus-Marias öde och liv. Musiken är skriven av den isländska kompositören Karólína Eiríksdóttir och är inspirerad av Ålands rika musiktradition.

Arbetet med att iscensätta berättelsen startade med en workshop där ensemblen tillsammans utmanade normer kring opera, kön och identitet.

Föreställningen har också växt fram med hjälp av två referensgrupper. En bestående av unga hbtq-personer och en med personer med ett stort intresse för musik.

På scenen arbetar ensemblen normkritiskt och kollektivt.

– Rollerna vandrar runt och genom att de gestaltas av olika kroppar med olika uttryck upplöser de idéer om hur världen och människorna i den ska se ut.

Suzanne Osten lyfter också fram hur valet av skådespelare, sångare och dirigent som alla är kvinnor, samt kostymen och komponeringen av musiken bryter mot stereotypa och patriarkala mönster inom opera som genre.

Föreställningen, som hade premiär på Ålands första pridefestival förra sommaren, har sedan dess spelats i Finland och Sverige. Nu i slutet av maj är det turnédags igen med Oslo, Reykjavik och Ystad på schemat.

Men överallt har den inte varit välkommen. Helsingfors festspel tackade nej eftersom det bara var kvinnor på scen.

– De vågade inte, vilket bara visar hur stark den patriarkala strukturen är inom den här scenen.

Initiativet till uppsättningen med som de själva beskriver ”viljan att göra en kampsång för rätten att välja sin identitet” kommer från Kulturföreningen Katrina på Åland. En förening som vanligtvis arrangerar konserter med klassisk musik.

– Det krävs att någon är villig att ta en risk för att driva igenom ett sådant här projekt. Det utmanar, säger Suzanne Osten.

Magnus-Maria dömdes av tingsrätten till åtta dagar med vatten och bröd. Därefter finns inga spår kvar av Magnus-Maria.

Fakta: 

Magnusmaria – en opera om rätt kön spelas på Ystads teater 27 maj kl 19.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”Det är en fröjd att se dem leka”

När Sveriges sista pälsuppfödning med chinchillor stängdes hösten 2014 fanns det hundratals djur som behövde nya hem. Henrik Lysell är en av de som adopterat chinchillor som tidigare levde på pälsfarmen.

Landets Fria

Mötet med människans inre plats

Relationen till platsen är ett centralt tema när Karim Rasheds debutmanus I came to see you har premiär på Malmö stadsteater.

Skånes Fria

Miljösnack med framtidstro

När vi pratar miljö blir det ofta svårt, deppigt och jobbigt, menar gänget bakom Miljöpodden. Därför vill de göra en podd med hopp.

Skånes Fria

© 2024 Fria.Nu