Katastrofer ger avtryck i konsten | Fria.Nu
  • Konstkuratorn och forskaren Jacob Lillemose driver X and beyond. Han hoppas att fler ska ta steget att låta kultur korsbefruktas med vetenskapliga ämnen.
  • En av de 8-bitars pixelbild av Rainer Hestermann som just nu visas på X and beyond. I bilderna skildras en infrastruktur som balanserar på katastrofens rand.  
Skånes Fria

Katastrofer ger avtryck i konsten

På nyöppnade X and beyond i Köpenhamn görs utställningar om katastrofala händelser och om allt som omger dem. Kulturen kring katastrofer synas genom utställningar som blandar konst, populärkultur och forskning.

Katastrofforskning är tvärvetenskapliga studier av ekologiska, ekonomiska och sociala katastrofer.

– Förutom den fysiska händelsen, det vi direkt ser när något händer, kan sådan forskning också studera de ekonomier, den politik och det tanke- och känslolandskap som finns omkring en katastrof, säger Jacob Lillemose.

Han är konstkritiker, konsthistoriker och utställningskurator, samt en av forskarna på Copenhagen center for disaster research. Som en del i sitt forskningsarbete öppnade han nyligen projektrummet X and beyond, där forskningen får möta kulturen.

– Min förhoppning är att publiken ska utveckla en form av alfabetism för att avläsa och tala om katastrofer. Jag vill göra utställningar där konst och kultur bidrar till en ökad förståelse för vad katastrofer är och hur de påverkar oss. Vi bär på tankar och bilder av vad en katastrof kan innebära långt innan den inträffar, vilket får ett avtryck i vår kultur och vår världsbild.

Även om Jacob Lillemose pratar om stället som ett public interface för katastrofforskning, så kommer han inte i första hand att presentera forskningsresultat för en allmän publik.

– Begrepp från konsten och populärkulturen kan också föras in i forskningsvärlden.

Just nu pågår en utställning med 8 bitars pixelbilder av amatörkonstnären Rainer Hestermann. Bilderna skildrar en infrastruktur som nätt och jämt upprätthålls, men som balanserar på katastrofens rand. Jacob Lillemose jämför bildernas motiv med Kafkas historier om absurda byråkratier som egentligen inte borde kunna fungera, där hotet om ett samhälle i kaos är ständigt närvarande. Rainer Hestermann är sedan 30 år anställd av Deutsche bahn, och jo, hans yrkeserfarenheter har betydelse för den bildvärld han bygger upp på sin fritid, menar Jacob Lillemose.

– Han använder hela sin arbetstid till att försöka få dessa hopplösa strukturer att fungera.

Anledningen till att forskningscentret först tog kontakt med Jacob Lillemose var en artikel han hade skrivit om zombiefilmer. I april kommer hans zombieartikel att ligga till grund för en utställning på X and beyond.

– Det är ett försök att ta något jag arbetat med akademiskt och se vad jag kan göra med det i utställningsform. Det sitter folk på katastrofcentret som arbetar mycket konkret med katastrofer. Om en zombiestudie ska ha något berättigande där så är det för att dessa filmer visar oss en form av mänsklig förståelse av undantagstillståndet, katastrofsituationen. Fokus ligger där, inte på zombiefiguren.

En katastrof har många okända variabler, men zombieepidemin är ett fiktivt scenario som folk intuitivt förstår, säger Jacob Lillemose.

Att USA:s armé tränar för att motstå zombieapokalypsen blir för dem ett sätt att öva sig i att bekämpa en människomassa man inte kan kontrollera eller kommunicera med. Zombien blir en figur de kan arbeta med.

– Om man en gång börjar prata om zombies så blir det snabbt rasistiskt. Jag är mycket intresserad av vad som sker med samhället, inte med zombierna, för de är liksom bara en generator för något annat. När katastrofen är en epidemi som inte kan övervinnas leder det till ett permanent undantagstillstånd, och här kan vi pröva det i tanken.

Jacob Lillemose tänker sig att fungera som producent och sparringpartner åt konstnärer som utvecklar nya arbeten för X and beyond. I maj kommer konstnären Sören Thilo Funder att ställa ut en ny filminstallation, Anti-optimistic earthquake scenario (Cusp). I filmen möts Voltaire, iförd barockkostym, och UNA-bombaren Ted Kaczynski i en bunker. Voltaire reciterar sin dikt om jordbävningen i Lissabon 1755, ”den första moderna katastrofen”. Sören Thilo Funder menar att denna jordbävning var så förödande att den ändrade synen på katastrofen som ett utslag av Guds vilja, som ett naturskeende kopplat till människors moral. Istället kanske naturen var själlös och katastrofen urskiljningslös.

– Det som intresserar mig är vad katastrofen har att göra med den moderna kulturens mission att kultivera och kontrollera all natur, berättar Sören Thilo Funder.

X and beyond kommer i samband med utställningen att ordna en rad kringarrangemang, bland annat en kväll i botaniska trädgårdens Palmhus då ljudspåret från filmen Predator spelas i en djungellik växtlighet. Genom de olika arrangemangen kommer konstverket att aktivt sättas i samspel med kulturlivet utanför projektrummet.

Planen är att fortsätta göra utställningar i två års tid, sedan får han se, säger Jacob Lillemose.

– I förlängningen, bortom detta specifika projekt, hoppas jag på ett ökat intresse för den här typen av utställningsverksamhet. Att fler jobbar långtgående och tematiskt med ett ämne och låter konst och annan kultur korsbefruktas med olika vetenskaper, och att det skall kunna finnas fler rum för sådana utställningar.

X and beyond ligger på Griffenfeldsgade 27 i Köpenhamn.Utställningen med Rainer Hestermann pågår till 4 april.Öppet onsdag–fredag kl 14–18, lördag kl 12–16.

Annons

Rekommenderade artiklar

Franska graffare till Söder

I veckan kommer fyra kända graffitikonstnärer från Paris och Tolouse till galleri Konstart och Snösätraväggen i Rågsved.

Stockholms Fria

© 2017 Fria.Nu