Feministisk metamorfos
Med 17 olika kreatörer och ett antal artister, dj:s och organisationer som bonus arrangerar Metamorfos på söndag sin första feministiska designmarknad. – Jag tror verkligen att man kan bli peppad och få energi av detta, säger Linda Gustafsson som är en av arrangörerna.
Menskonst, fittsmycken, kvinnorsymboler i olika former och serier av feministiska tecknare är ett axplock av det som kommer att finnas på 2lång på söndag. Metamorfos har arrangerat tre liknande marknader tidigare, dock blir detta den första med ett bestämt tema. Men vad som egentligen är feministisk design definieras av kreatörerna själva, och de har fått motivera varför när de har ansökt om att vara med på marknaden.
– Det är svårt för oss att på något sätt peka ut att det här är feministisk, eller det här är inte det. Det ligger hos personen själv att bedöma det. Sedan har vi sagt att det finns vissa gränser, om det snarare är sexistiskt än feministiskt, men vi har inte stött på något sådant, säger Kristin Wiklund.
Tanken med att kombinera designmarknad med olika former av uppträdanden är att skapa en helhet, och komma bort från stressen där besökare bara går ett varv och sedan ut.
– Vi hoppas att man inte kommer in och stressar och köper en massa saker bara, utan slår sig ner, tar en kaffe eller något att äta, lyssnar på en artist eller bara känner in stämningen, säger Kristin Wiklund.
2långs inbjudande lokaler, med taket fullt av vintagelampor i olika färger och former, en soffgrupp, scen och kafébord, hoppas de ska bidra.
– Vi har fått kommentarer från både artister, utställare och besökare att det blir något helt annat efter de tidigare marknaderna, säger Nils Linde som är DJ, och ansvarig för Metamorfos artistbokningar.
Även när det gäller artisterna går temat igen, de ska på något sätt kvala in som feministiska.
Idén att börja med designmarknader kombinerat med uppträdanden kom för några år sedan när de alla tre upplevde att det inte fanns tillräckligt mycket. Efter det kom en mindre explosion av olika marknader, men kanske har det nu börjat gå neråt igen.
– Man pratar ju om att Göteborg är en aktiviststad, och när man ser ansökningarna så känner man verkligen det. Det känns så himla skönt, säger Linda.
Metamorfos har efter sina tidigare designmarknader omvandlats till klubb framåt kvällen – därav namnet som betyder förvandling – men så blir det inte denna gång. 8 mars innebär hård konkurrens om alla intresserade, och arrangörerna kände att det fanns tillräckligt med fester att gå på ändå.
– Vi hoppas ju på att folk kommer före demonstrationerna, och sen går så att det blir ett stort tåg, och sedan kommer tillbaka, säger Nils Linde.