Debatt


Fredsam Göteborg
  • Nyligen fick elever på Hulebäcksgymnasiet genomföra ett rollspel utifrån resolution 1325, kvinnor, fred och säkerhet.
Göteborgs Fria

FN-rollspel ger elever ny kunskap

I en ny Pisa-rapport hamnar svenska elever under genomsnittet i problemlösning. Ett bra komplement till undervisningen i samhällskunskap kan vara rollspel, skriver Titti Wahlberg tillsammans med flera medlemmar från Fredsam.

Sveriges elever sämst i Norden. I en ny Pisa-rapport hamnar de under genomsnittet i problemlösning. ”Det är djupt oroande”, säger Helen Ångmo, skolverkets överdirektör i en tidningsartikel. Rollspel om aktuella samhällsfrågor som engagerar ungdomar framstår därför som mycket angelägna att genomföra i våra skolor för att motverka denna dystra utveckling

Sveriges största ungdomsförbund, Svenska rollspelsförbundet SVEROK, har över 110 000 medlemmar, som ägnar sig åt olika spel på sin fritid. I många av Göteborgs skolor är FN-rollspel uppskattade inslag i undervisningen av både elever och lärare och i klasserna leder det ofta till ett brett samhällsengagemang, som i sin tur får spin off–effekter på den övriga undervisningen.

Oavsett hur samhället har utvecklats under historiens gång har människors sätt att ta till sig kunskap varit densamma. Att erfarenheter ger kunskap, att alla individer har förmåga till självständigt lärande och att se, höra och göra är en förutsättning för ny kunskapsinhämtning är oomtvistligt. Vilka erfarenheter har då dagens unga? Vilka verktyg finns i dag för självständigt lärande? Vad ser, hör och gör de unga utanför skolan? Till dessa frågor måste skolan förhålla sig.

I ett FN-rollspel byter eleverna sina vanliga kläder mot kostym eller dräkt och representerar FN:s medlemsländer i antingen Generalförsamlingen eller Säkerhetsrådet. Under en eller flera dagar agerar de utifrån de förutsättningar landet de spelar har och diskuterar aktuella problem och lösningar. Rollspelen är spännande och utmanande för eleverna som får både färdighetsträning inom retorik och språk, kunskap om internationella relationer, olika länders kultur och värderingar, demokratiträning, normkritik, FN:s roll i världen, konflikthantering och sakkunskap om spelets aktuella tema.

Jämställdhet är ett ämne som engagerar ungdomar och FN:s Resolution 1325, om kvinnor, fred och säkerhet är därför ett rollspel som uppskattas både av elever och lärare. Genom att läsa på om landet, dess historia, geografiska läge, ekonomiska och politiska förhållanden kan eleverna spela sina roller utifrån de förutsättningar landet har.

Några reflektioner från ett par gymnasieungdomar som deltagit i rollspel utifrån 1325:

– Detta är veckor och dagar jag inte kommer att glömma, för det var här jag riktigt förstod hur illa vissa länder har det och vilka problem som finns i världen som vi måste ta tag i.

– Att stå upp i talarstolen och uttala sig om landets problem och eventuella lösningar, att söka samarbete med de andra länderna och skriva resolutioner lär en mycket mer än att bara läsa. Man kände sig väldigt delaktig och det var på något sätt spännande att ”kunna vara med och förändra” i rollspelet.

Pisa-rapporten har uppmärksammat de stora försämringarna inom skolan. FN-rollspel om aktuella samhällsproblem framstår därför som mycket angeläget att snarast genomföra i våra skolor. Här har skolans ledning och lärare en engagerande och viktig uppgift att arbeta med.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2024 Fria.Nu