Fria Tidningen

Sexism och trakasserier vanligt i spelvärlden

På senare tid har sexism och trakasserier inom spelvärlden skapat debatt och fenomenet kulminerade under hösten med hashtagen Gamergate – en nätbaserad rörelse som fokuserat på att trakassera och hota kvinnliga spelutvecklare. Nu görs insatser för att komma till rätta med problemet.

Karin Ryding är spelutvecklare och driver företaget Ozma Games, hon tycker att det är positivt att diskussionen kommer upp till ytan.

– Debatten har varit positiv tycker jag. Det har varit upprörda känslor på många håll, men jag tror det är bra att dessa saker kommer fram på ett tydligt sätt. Jag är framför allt glad att debatten har fått så stor spridning även utanför spelvärlden.

Hon menar att det hårda klimatet inom spelvärlden är ett utbrett problem, där kvinnor ofta objektifieras och sexualiseras i såväl spel som branschen som helhet. I augusti bröt den så kallade Gamergate-skandalen ut i spelvärlden – en rörelse som utger sig för att vara mot korruption inom spelbranschen, men som kommit att fokusera på att driva hatkampanjer mot ett par kvinnliga spelutvecklare och feminister.  En av de personer som drabbats är Anita Sarkeesian, en kanadensisk-amerikansk videobloggare och feminist. Hon bad 2012 om pengar på Kickstarter för att granska bilden av kvinnor i spel och fick en stor mängd pengar. Det ledde fram till massiva hatutspel mot henne.

– Hoten och trakasserierna har främst riktats mot de kvinnor som arbetar publikt så som speljournalister eller mer frispråkiga spelutvecklare. Men det finns ett bakomliggande problem i en bransch där kvinnor ofta ignoreras, objektifieras eller sexualiseras, säger Karin Ryding.

Enligt den senaste rapporten från svenska branschföreningen för spelutvecklare, Dataspelsbranschen, ökar antalet kvinnor i branschen mer än antalet män, men andelen kvinnor är fortfarande bara runt 16 procent. För några månader sedan startade därför projektet Diversi med syfte att öka mångfalden i spelbranschen. Även spelorganisationen Sverok har nyligen fått stöd på 1,3 miljoner kronor från Allmänna arvsfonden för att arbeta med normkritik och värdegrundsfrågor bland spelare. Målet är att skapa en öppnare och mer inkluderande e-sport.

– Vi har märkt att e-sportsföreningar som inte ses fysiskt har större problem med negativ jargong och attityder. Därför är ett av våra mål att skapa fysiska mötesplatser för e-sportare, bland annat genom att arbeta mot att kommuner och spelcenter ska tillhandahålla sådana utrymmen. På samma sätt som det finns en bra gräsplan i stan för fotbollsklubbarna bör det finnas mötesplatser för e-sportsintresserade ungdomar, säger Jesper Englin, redaktör och utbildare för projektet.

Han menar att ett stort hinder för att komma till rätta med den hårda jargongen i spelvärlden är anonymiteten online.

– Vi vill hitta en väg för hur man kan vara mot varandra online som påminner om hur man är offline. Jag tror att det räcker med att ses någon gång då och då för att det ska få positiva effekter och utan att det ska göra avkall på den onlinekultur som ändå finns.

Jesper Englin tror att ett ökat värdegrundsarbete är viktigt för att skapa en större legitimitet för e-sporten och säger att debatten efter Gamergate har varit positiv för att lyfta frågan utanför spelvärlden.

– Det är bra när allmänhetens ögon riktas mot spelvärlden, exempelvis om det kommer någon utifrån och hör att en spelare kallar sig ”rape” i ett spel blir det en så tydlig krock: Va, heter personen våldtäkt? E-sporten har alltid kämpat hårt för att få legitimitet och om vi tillsammans tar tag i de här frågorna har vi en bra chans att uppnå det.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ja till att utreda ambulansavgifter

Den borgerliga landstingsmajoriteten har röstat igenom ett förslag att utreda om det ska kosta att åka taxi. Beslutet möts av kraftig kritik.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu