Film som visar stadens rätta sida | Fria.Nu
  • Kia Björling och Malin Lagerkvist testar popcornmaskinen som kommer att gå för fullt under helgens filmfestival med arkitekturtema.
Göteborgs Fria

Film som visar stadens rätta sida

I helgen är det premiär för ArchFilm Göteborg. GFT möter Kia Björling och Malin Lagerkvist, två av arrangörerna bakom stadens första filmfestival med arkitekturtema.

– Du missade tyvärr popcornfesten. I dag har vi provkört vår nya popcornmaskin, det är därför det luktar biosalong i hela köket säger festivalgeneral Kia Björling och Malin Lagerkvist, när de hälsar GFT välkommen.

Vi befinner oss i en en lokal i Korsettfabriken i Haga, som tillhör den arkitektfirma som de båda arbetar för. Här ska festivalens två inplanerade panelsamtal samt fredagskvällens gratisfest som officiellt kickar igång arrangemanget, äga rum.

Film och arkitektur alltså. Hur går det ihop?

– I Sverige saknas det en diskussion om arkitektur mellan branschen och resten av befolkningen. Vi tror att film är ett väldigt bra medium att påbörja det samtalet genom eftersom det ju är någonting som de flesta gillar. Dessutom finns det arkitektur i alla filmer, säger Kia Björling.

Åtta filmer kommer att visas på Korsettfabriken och Bio Capitol – från prisbelönta dokumentärer som The Venice Syndrome och The Human Scale, till rena spelfilmer som Den stora skönheten. Trots det breda utbudet medger arrangörerna att en arkitekturfilmfestival lätt kan uppfattas som en väldigt smal tilldragelse.

– Det blir redan rätt nischat när man riktar in sig på enbart filmer. När man lägger till arkitektur som ytterligare ett filter, ja, då blir det förstås en väldigt snäv kulturell inriktning. Det kommer att bli vår stora utmaning framöver tror jag, att locka en bred publik, säger Kia Björling.

Evenemangets systerfestival, ArchFilm Lund, anordnas i år för sjätte gången. Erfarenheten från Skåne visar att det i regel har varit uppdelat 50-50 bland besökarna mellan branschfolk och den filmintresserade allmänheten. En klart godkänd siffra, menar de två eldsjälarna.

Utöver filmerna ska även två panelsamtal hållas, varav det första i kväll om Fredrik Gerttens nya film Bikes vs. Cars med regissören själv på plats.

Festivalens andra panelsamtal är i morgon, lördag. Temat är då stadens identitet, och medverkar gör bland andra Karin Fahlén, vars film, Stockholm stories, inleder morgondagens program, idéhistorikern Sven-Eric Liedman, och regissören Ruben Östlund. Samtalet ska ta avstamp i eftermiddagens filmvisningar, men sedan röra sig mer åt att diskutera Göteborgs själ och identitet.

Malin berättar att en av utgångspunkterna kommer att vara Göteborgsbilden i Ruben Östlunds förra film Play.

– Där visas ett Göteborg präglat av utanförskap, kriminalitet och klassförtryck. Jämför den bara med Håkan Hellström-filmen Känn ingen sorg och dess bild av en stad med kranar, broar och härliga goa gubbar. Då väcks tanken om vem som egentligen avgör vilken som är en stads identitet.

Har Göteborg en identitetskris?

– Hör det inte till Göteborgs identitet också att ha lite identitetskris? Det tycker jag, och jag tycker också att det är bra. Att allt inte är så fixt och färdigt som Stockholm och Paris är. I Göteborg byggs det alltid, hela stan är full av hål och öppna platser. ”Jaha, här var det en parkeringsplats som det inte fanns nåt på”. Det är en ofärdig stad, men det är någonting kreativt med det. Här finns det rum för det oplanerade, säger Malin Lagerkvist.

Fakta: 

Film och arkitektur

ArchFilm Göteborg: Organiseras av Archileaks, en webbplattform för spridning av kunskap om arkitektur.

Entré: Enstaka biljetter kostar 60 kronor. Helhelgsarmband kostar 290 kronor. Invigningsfesten har fri entré.

Info: www.archfilmgoteborg.se.

Annons

Rekommenderade artiklar

Snel hest travar in i Alingsås

Hur mycket har internet egentligen förändrat samhället? Ny utställning i Alingsås ger svar och föder nya frågor.

Fria Tidningen

© 2019 Fria.Nu