Förföljt samfund ser fler likheter än skillnader | Fria.Nu

Fördjupning


Livsviktigt special:

Ramadan

  • Imamen Kashif Virk ser mänskliga rättigheter, fred, rättvisa och tolerans som islams främsta budskap.
  • Demonstranter i Indonesien kräver att Ahmadiyya ska förbjudas. I Indonesion finns uppskattningsvis 200 000 anhängare men samfundet är bannlyst i många muslimska länder och dödsattacker har förekommit.
Landets Fria

Förföljt samfund ser fler likheter än skillnader

Villan i Spånga är på utsidan ett helt vanligt bostadshus men på insidan finns det mycket mer än så. Detta enkla tvåplanshus agerar även moské för Ahmadiyya muslimska församlingen i Stockholm. Här bor även Kashif Virk som är imam i församlingen. Ttillsammans med medlemmar ur församlingen kommer han att träffas här på helgerna för att öppna fastan under ramadan.

Ahmadiyya-muslimer världen över har länge levt i förtryck för sin avvikande syn på islam. Det är inte ovanligt med förföljelse och andra kränkningar mot dessa människor. När Kashif ska förklara skillnaden mellan Ahmadiyya-muslimer och övriga muslimska samfund lägger han större vikt vid likheterna.

– Vi tror på samma Gud, samma profet och samma skrift.

Man firar alla högtider på samma vis, inklusive ramadan. Men på väggarna hänger bilder som vittnar om att det finns meningsskiljaktigheter också. Ahmadiyya-muslimer tror att den profetia som säger att det ska komma en utlovad messias redan har uppfyllts genom deras grundare Hans helighet Mirza Ghulam Ahmad medan andra muslimer fortfarande väntar på messias som då kommer i form av Jesus. Förutom detta berättar Kashif att samfundet är lett av en kalif.

Kashif har hört olika argument för varför han och andra Ahmadiyya-muslimer inte kan accepteras med det allra vanligaste är att de tror på ett profetskap efter profeten Muhammed. Men enligt Kashif är det samma tro som andra muslimer har. Skillnaden är att Ahmadiyya-muslimer tror att profetian har uppfyllts. Eftersom andra själva väntar på Jesus, som är en profet, blir det paradoxalt att säga att det inte går att tro på en profet efter Muhammed. Dock är det viktigt att påpeka att Ahmadiyya-muslimer fortfarande ser Muhammed som den sista lagbärande profeten, säger Kashif.

Enligt honom är förföljelserna som värst i Pakistan. Där uppmuntrar regeringen så kallade ”hatpredikanter” att uppmuntra till dödandet och förföljelsen av Ahmadiyya-muslimer. På frågan om han är orolig för att något liknande ska hända i Sverige skakar han bestämt på huvudet.

– Nej, inte alls.

Kashif berättar att det är svårt i många andra länder och att man i Mellanöstern inte har någon laglig rätt att förfölja Ahmadiyya-muslimerna men att det fortfarande sker i stor utsträckning. I Indonesien har det till exempel förekommit stora demonstrationer mot deras tro. Kashif tror att det blivit ett så stort hat mot honom och hans trosfränder eftersom folk inte bryr sig om att läsa deras texter utan bara lyssnar på vad andra säger om dem. Han beskriver detta som som hatisk och missvisande propaganda.

– En muslim som får läsa våra skrifter kommer att inse att vi tror på samma saker, vi tror på samma islam.

Som exempel säger han att hans församling firar ramadan på samma sätt som alla andra. Skillnader i vilken mat som serveras och att man ger eidi till barnen inför Eid är inget typiskt för ahmadiyya utan något som varierar från land till land.

Ahmadiyya muslimska samfundet i Sverige är aktiva i arbetet med att minska fördomarna som finns mot muslimer och Kashif förklarar att de trycker upp tusentals broschyrer för att få fram en positiv bild av islam. Responsen är i huvudsak positiv men det händer att muslimer som får en broschyr inte reagerar så bra.

– När de ser att det står Ahmadiyya, lämnar de antingen tillbaka den eller så slänger de dem framför ögonen på oss. Men det är inte alla. Den som allmänt tycker om islam tar emot den och läser den.

Trots deras svårigheter runt om i världen förespråkar Ahmadiyya-samfundet det enkla budskapet ”kärlek för alla, hat mot ingen” och Kashif ser det som sin främsta uppgift att sprida det budskap som han anser vara islams sanna budskap: mänskliga rättigheter, fred, rättvisa och tolerans. Något som han tycker världen behöver mer av.

– Mänskliga relationer bygger bara på kärlek och medmänsklighet.

När Kashif berättar om församlingen i Stockholm får han en stolt ton i rösten och han förklarar att samfundet är som en familj med en fin gemenskap. Han säger att anledningen till den goda stämningen är det andliga ledarskap de får från Kalifen. Inför ramadan är han spänd, det är något han ser fram emot. På frågan om hur det är att fira i ett land där majoriteten inte firar säger han att även om han inte haft möjligheten att fira i ett annat land kan han tänka sig att stämningen är annorlunda.

– Här handlar det mer om att tygla sig själv för att komma in i stämningen.

Han skrattar lite när han tänker på arbetslivets utmaningar.

– Det är lite tufft när alla går på fika eller lunch och man själv sitter kvar.

Som imam är han väldigt mån om att försöka få fram rätt stämning även om det kommer att bli tufft med de långa dagarna och korta nätterna som årets ramadan för med sig. Kashif hoppas på att fler vill komma och bryta fastan med hans församling och säger med ett leende att alla är välkomna, oavsett religion.

Fakta: 

Mer om Ahmadiyya muslimska samfundet

  • Samfundet är uppbyggt som en styrelse, med ordförande och så vidare, av praktiska skäl – det är lättare att organisera sig på ett strukturerat sätt. Detta handlar bara om det administrativa och har inget med tron att göra.
  • Samfundet styrs av en kalif, en sorts andlig ledare som agerar som ställföreträdare efter profetens bortgång.
  • Eidi är en present som ofta består av pengar och som ges bort till barnen under högtiden eid al-fitr som avslutar ramadan.
  • För mer information om samfundet besök www.ahmadiyya.se

Livsviktigt special: Ramadan

I slutet av juni infaller ramadan, en av de viktigaste muslimska högtiderna. Under en månad fastar muslimer runt om i världen genom att avstå från mat, dryck, rökning, sex, hårda ord och dåligt beteende medan solen är uppe. Några syften är att fokusera mer på det andliga än det kroppsliga och därmed öka sin självkontroll, generositet och närhet till Gud. Fastan bryts med högtiden eid al-fitr.

Fyra studenter från kursen i religionsjournalistik vid Södertörns högskola har skrivit om olika aspekter av ramadan, från hur dygnslängden i norr påverkar fastan till hur det är att fira på flykt, som konvertit och som Ahmadiyya-muslim.

Läs också:

Ramadan – en prövning i norr
I Umeå är solen nere i fyra timmar eller mindre på sommaren, vilket kan göra det svårare att fasta.

Oviss framtid bakom leendet
Ahmad Kotesh, nyanländ palestinsk flykting från Syrien, ska fira sitt första ramadan i Sverige.

Julia firar ramadan på egen hand
Julia Thorsén berättar varför hon valde islam, sina första minnen av ramadan och hur hon gör i år. 

Annons

Rekommenderade artiklar

Oviss framtid bakom leendet

Livsviktigt

Ahmad Kotesh är nyanländ palestinsk flykting från Syrien. Nu ska han fira sitt första ramadan här.

Landets Fria

Forskare krossar myter om landsbygden

Livsviktigt

Stämmer det att byn dör när skolan stängs, eller att staden är mer jämställd än landet? Vi punkterar vanliga myter om landsbygden.

Landets Fria

© 2019 Fria.Nu