• Taliah Pollack vill i sin nya bok skildra palestinakonflikten ur barns perspektiv, och drömmer om att den ska översättas till både arabiska och hebreiska. Foto: Anna Maris
Fria Tidningen

Röster från två sidor om konflikten

Taliah Pollack är författaren som efter en fantasydebut satsar på att beskriva Palestinakonflikten för barn. Pollack har periodvis bott hos två olika familjer på Västbanken för att förbereda för arbetet med boken, som handlar om en oväntad vänskap mellan två flickor på var sin sida om konflikten.

Taliah Pollack kom till Israel som 11-åring från Sverige och bodde med sin familj på en invandrarförläggning i Jerusalem. Hennes farfar, som överlevt kristallnatten, kom till Sverige via England i slutet på 1930-talet och hos hennes far som först flyttat till Israel på 70-talet, fanns drömmen om återvändandet.

– Jag ville egentligen bara vara en vanlig israel, minns hon. Jag tyckte att det var jobbigt att ha ljust hår och invandrarstatus. Alla trodde att jag var från Ryssland och jag distanserade mig väldigt från det. Det är alltid den senaste invandrarvågen som får ta exkluderingen. Sedan kom etiopierna.

När hon återvände till Sverige fem år senare, på grund av den andra intifadan, var det för att läsa in svensk gymnasiekompetens på folkhögskolan i Glimåkra. Efter att ha lyckats anpassa sig till Israel blev hon invandrare igen. Hon blev genast ställd mot väggen för Israels agerande och hade inga svar på tal.

– Jag visste ingenting. Jag var inte insatt i politik och samhälle och var inte heller särskilt historieintresserad. Det blev väldigt personligt när folk kom och krävde svar. Typ, ”varför gör du så här”?

Hon fick helt enkelt börja sätta sig in i sitt lands historia. I Israel präglades undervisningen av en väldig ensidighet.

– Det var bara en sida av historien. Och hemma fick jag allt bekräftat av min familj.

Taliah Pollack läste statsvetenskap, mänskliga rättigheter och konflikthantering. Hon tänkte bli journalist eller biståndsarbetare. I en mer ifrågasättande miljö fick hon en mer nyanserad bild av Israel. Trots allt återvände hon för att göra militärtjänst i ett och ett halvt år. Hon stationerades i Negevöknen nära Eilat i södra Israel, långt från bilbomber och bråk, men det blev ändå en tuff tid där hon hade svårt att underordna sig och lyda order.

Efter militärtjänsten kände hon sig desillusionerad och åkte tillbaka till Sverige för att studera filmvetenskap och bestämde sig för att satsa på skrivandet.

2012 publicerades Saga Swärd – omskakare och världsresenär, en fantasyberättelse om en utsatt flicka som upptäcker att hon kan resa till andra världar. Den nya boken är raka motsatsen – en i allra högsta grad verklig historia om livet i Hebron, på Västbanken i Israel/Palestina.

– Det finns ändå starka paralleller mellan Saga och hebronboken. Båda handlar om utsatta tjejer i ungefär samma ålder. Där man blivit sviken av vuxenvärlden och berör existentiella frågor.

Genom ett arbetsstipendium från författarfonden fick hon möjlighet att åka till Hebron och bo hos två familjer på vardera sida om konflikten.

– Jag var hela tiden öppen med vem jag var, även om den palestinska familjen trots mina påtryckningar inte hade fått information om att jag var judinna innan jag kom dit.

Boken berör tre generationer bakåt i tiden. I berättelsen ingår Hebron på 1920-talet, andra världskriget och förintelsen.

– Det var en djungel att sätta sig in i, men en nödvändig djungel för att kunna sätta berättelsen i kontext. Vad båda sidor gör är att förstärka den delen av historien som gynnar dem. Båda sidor tar på sig offerrollen.

I boken skildras berättelsen ur barnens ögon. Det gör också berättelsen lättare genom möjligheten att ställa naiva frågor. Åldern på tjejerna är också avgörande. När man är tolv år står man mellan barndom och vuxenvärld. Det är också då samhällets sociala ramar och oskrivna regler blir ett faktum.

– Det finns ingen skuld hos barnen. Det var också viktigt för mig att historien fick handla om två flickor. Jag kunde ha valt en romeo-och-julia-vinkel, men kvinnor och flickors röster är inte hörda på samma sätt. Det är ett genomgående mönster, så det var viktigt för mig att också ta upp det.

Intresset är redan stort. Taliah Pollack berättar ofta om den när hon är ute i skolorna med Saga Swärd, inom ramen för Kulturrådets satsning Skapande skola.

– Jag räknar med att den kommer ut under 2015. Jag hoppas bli klar med första utkastet under sommaren.

Själv hade hon från början tänkt att boken skulle rikta sig mot 9–12 åringar, men under skrivandets gång känns det som om det kanske blir 10–15 år. Hon tänker sig också att vuxna kommer att läsa den, eftersom det blir en ganska annorlunda bok, som går ut på att problematisera runt konflikten.

– Min dröm är att den ska översättas till hebreiska och arabiska och läsas av en ny generation i Hebron och på Västbanken. Jag vill se en lösning på den här konflikten under min livstid.

Fakta: 

Taliah Pollack

  • Född: 1983
  • Från: Upplandsbro
  • Bor: Malmö
  • Familj: Gift med Tommy Gustafsson, filmvetare och historiker
  • Tidigare utgivning: Saga Swärd – omskakare och världsresenär (Vombat Förlag 2012)
  • Bloggar: på Litteraturmagazinet.se
ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Små förlag ger mångfald i barnböcker

Det är få svenska barnböcker som har en huvudperson med mörk hudfärg. Vaktel förlag är ett litet förlag som vill bättra på representationen. Deras första barnbok är skriven av Kristina Murray Brodin.

Fria Tidningen
Sofie Berthet

”Nova var min hemliga lyx”

Sofie Berthet om sin debutroman Dimensioner, en dystopisk ungdomssci-fi som utspelar sig på den skånska sydkusten.

Skånes Fria

Katitzi är tillbaka

Böckerna om Katitzi har betytt mycket för att synliggöra romerna. Nu kommer de i nyutgåva.

Fria Tidningen

Ny barnbok om omställning

Ingen är för liten för att göra skillnad, menar författarna Maria Estling Vannestål och Sanna Hellberg.

Landets Fria

© 2024 Fria.Nu