• Sedan elen stängdes av bor Christoffer Nielsen mestadels hos vänner.
Fria Tidningen

Elbolag missbrukar sin rätt att stänga av elen

Datainspektionen kritiserar elbolagen för deras sätt att driva in skulder från sina kunder. Hos Cristoffer Nielsen stängdes elen av utan förvarning.

För att ett elbolag ska kunna stänga av elen hos en kund krävs att kunden begått ett "väsentligt" avtalsbrott enligt ellagen. Detta kan exempelvis vara att kunden efter påminnelser inte betalat sin elräkning, som behöver uppgå till minst 1000 kronor, eller upprepade gånger har missat att betala sina elräkningar. Datainspektionens granskning av 20 elbolag visar att många bolag hotar att stänga av elen utan att först kolla om kunden når upp till något av kriterierna. Bland annat visar granskningen att bolag hotar med att stänga av elen för att kringkostnader inte är betalda, som exempelvis förskottsbetalningar, vilket alltså är emot lagen.

För Christoffer Nielsen i Malmö kom det som en överraskning att elen stängdes av. Det var en måndag för drygt två veckor sedan då han upptäckte att elen inte fungerade när han kom hem från jobbet. Det visade sig att elbolaget Mölndals energi helt sonika hade stängt av den. Det hade blivit missuppfattningar kring vem som skulle betala elräkningen, eftersom Christoffer Nielsen vid denna tidpunkt fick pengar från Försäkringskassan och socialtjänsten.

– Det var strul med min handläggare och betalningen av elräkningen försenades, minns han.

Men för att det ska vara lagligt att stänga av elen så måste kunden också få förvarningar om detta. Christoffer Nielsen har varken sett till något brev eller fått annan information om att elen skulle stängas av.

– De har försökt att delge mig informationen den 27 december, men då var jag inte hemma. Sedan säger de att informationen funnits i en kungörelse i lokaltidningen, men jag har bara Fria Tidningen så det har jag inte sett, säger han.

Just nu bor Christoffer Nielsen mestadels hos vänner, sin mat har han i vänners kylskåp. Den ursprungliga elräkningen på 800 kronor har nu växt till över 12 000 kronor, efter att förseningsavgifter och avgifter för elavstängningen lagts på.

– Jag tycker Mölndal energi använder sig av rena maffiametoder, de borde inte få lov att driva denna typ av företag. Nu måste jag försöka få ihop 12 000, men det är mer än vad jag får in i månaden så det blir väldigt svårt, säger han.

Kommunägda Mölndal energi hävdar att deras metoder för att driva in fordringar görs enligt gällande lagar och avtal och att det är en ”minimal risk” att det kan bli så att elen helt plötsligt stängs av, utan förvarning.

– Risken är oerhört liten att något sådant kan hända. Det är en lång process innan det sker en elavstängning, där kunden meddelas flera gånger på vägen, säger Dan-Åke Johansson, nätchef på Mölndal energi.

Men en missad elräkning kan få stora konsekvenser.

– Det är problematiskt att kunderna inte vill betala sina elräkningar. Om kunden prioriterar någonting annat än att betala elräkningen så leder det till att elen så småningom stängs av, säger han.

Att Mölndal energi stänger av elen hos sina kunder är inget ovanligt. På ett år sker detta hos omkring 120 kunder av deras totalt 20 000 kunder.

Vad gör ni för att minimera antalet elavstängningar bland kunderna?

– Vad skulle vi kunna göra utöver att be kunderna följa gällande avtal? Vi kan inte tvinga kunderna att betala sin elräkning, säger Dan-Åke Johansson.

De elbolag som Datainspektionen har granskat hotar ofta felaktigt med att koppla in sociala myndigheter i samband med att de driver in en obetald elräkning. Malin Fredholm, jurist på Datainspektionen, säger att elbolagen använder lagen på ett felaktigt sätt.

– Bolagen använder ellagens krav på att underrätta socialnämnden som ett påtryckningsmedel i sin indrivning. Tanken med lagen är att den ska skydda kunden, medan elbolagen använder den mot kunden, säger hon.

Malin Fredholm säger att anledningen till att de över huvudtaget började granska elbolagen var att de misstänkte att det fanns stora problem.

– Genom åren har vi fått mycket klagomål på just indrivningen av elfordringar. Slutsatsen efter rapporten är att det är ett stort branschgemensamt bekymmer eftersom vi hittade så många brister, säger hon.

Men vad som händer med de kritiserade företagen är högst osäkert.

– Vi väljer en mjukare linje och och har klargjort vilka brister de ska åtgärda. Om vi får signaler om att detta inte sker så kan vi ge ett föreläggande om vite, säger hon.

Fakta: 

Datainspektionens rapport

I en ny rapport har Datainspektionen granskat hur elbolag driver in obetalda räkningar av sina kunder.

Granskningen gick till så att myndigheten ställde frågor till 20 elbolag varav 13 av dem svarade att de inte bedriver någon egen inkassoverksamhet utan anlitar bolag för det.

Bland de sju bolag som uppgav att de själva bedriver inkassoverksamhet valde Datainspektionen ut fyra bolag och inspekterade deras inkassoverksamhet på plats.

Rapporten är en sammanfattning av de iakttagelser som myndigheten har gjort från inspektionerna och ger också rekommendationer i de delar där man har funnit brister.

De bolag som har granskats är:

  • Eskilstuna Energi & Miljö
  • God El
  • Sevab Strängnäs Energi
  • Vattenfall

Läs hela rapporten på Datainspektionens webbplats.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Deras lycka byttes mot byråkratisk mardröm

Det som började som en ljuv kärlekshistoria slutade i en byråkratisk återvändsgränd. Nurten Tuncel är hemma i Mölndal medan hennes man lever som flykting i Grekland. Den politiska situationen i Turkiet och svenska regler står nu i vägen för deras kärlek.

Göteborgs Fria

Sverigefinnar kämpar för sina rättigheter

6 december är Finlands 100-åriga självständighetsdag. Satu Rekola från Göteborgs sverigefinska råd vill uppmärksamma behovet av sverigefinska skolor, förskolor och äldreomsorg.

Göteborgs Fria

Konferensföretag nekar fascister

Fascistiska Europa Terra nostra håller konferens i Göteborg på lördag. Fyra av fem konferensföretag skulle neka dem att hyra lokaler.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu