Köpenhamn blir allt rödare
Med fokus på cykelvägar, kollektivtrafik och billiga bostäder har rödgröna Enhedslisten blivit Köpenhamns andra största parti.
När vallokalerna stängt och rösterna räknats i det danska kommunalvalet stod det klart att Socialdemokraternas nedgång var mindre än befarat liksom borgerliga Venstres framgång begränsad. Som valets stora vinnare sågs Enhedslisten som på bekostnad av bland annat Socialistisk Folkeparti vuxit kraftigt. För huvudstadens del innebär valresultatet ett mörkrödare styre. Med sina 19,5% förväntas Enhedslisten bli tongivande, inte minst genom dess företrädare Morten Kabell som tilldelats rollen som Teknik- och miljöborgmästare.
Vilka konsekvenser det blir av att partiet, vars valslogan varit ”bilerna bagerst”, får det yttersta ansvaret för stadens trafikpolitik återstår att se.
– Jag vill att vi om fyra år ska se avsevärt många fler och bredare cykelvägar än vi har idag, det är idag trängsel på cykelbanorna var folk kämpar för att komma över vägarna vid grönt ljus. Jag hoppas också att vi ska ha byggt ut metron med ännu en linje och att vi fått med oss staten i ett samarbete för att etablera spårvagn i Köpenhamn, säger Morten Kabell Teknik- och miljöborgmästare.
Att satsa på Köpenhamns varumärke som cyklarnas stad har varit ett framgångsrecept i valet. Samtidigt har partiets fokus på cykelvägar och kollektivtrafik retat upp bilförespråkare. Faktum är att motståndet är stort även inom det röda samarbetet så till den milda grad att Socialdemokraternas potentiella flirt med de borgerliga partierna seglat upp som det främsta hotet mot Enhedslistens visioner.
– Det är det klart främsta hotet. Socialdemokraterna har en tendens till att i trafikfrågor vända sig till borgerliga partier och samarbete med dem. Socialdemokraterna är väldigt bilfixerade så det är helt klart ett problem, säger Morten Kabell.
Som en grogrund till konflikt med Socialdemokraterna ses den såkallade Havnetunneln, en större infrastruktursatsning på motsvarande 27 miljarder kronor.
– Om den byggs innebär det att 27 miljarder kronor används till att få flera bilar in i staden. Vårt alternativ är att investera i kollektivtrafik och inte i fler vägar. En enda väg ska alltså kosta 27 miljarder kronor, det är ett väldigt stort projekt som går i helt fel riktning, säger Morten Kabell.
Morten Kabell betonar att det inte bara är partiets trafikpolitik som fått dansken i gemen att lägga sin röst på Enhedslisten.
– Den stora frågan är också ojämnlikheten, 80 000 köpenhamnare lever under fattigdomsgränsen. Det är en skandal för en stor och rik stad som Köpenhamn att ha en så stor social ojämnlikhet. Fokus kommer dels att ligga vid att skapa fler arbetstillfällen liksom göra det billigare att bo och leva i Köpenhamn, säger Morten Kabell.
Just nybyggnation av billiga bostäder är en av partiets hjärtefrågor. Morten Kabell förklarar att inflyttningen till Köpenhamn ständigt ökar men att marknaden fokuserar på nybyggnation av bostäder som ingen vanlig människa har råd att köpa eller bo i. Att det i staden skulle råda brist på platser att bygga på stämmer inte menar han och nämner områden som Örestad och Nordhamn liksom forna Carlsberg- området. Att det efter valframgångarna är upp till bevis för Enhedslisten är inget Morten Kabell räds då han konstaterar varför väljarna lagt sina röster på partiet.
– Enhedslisten har tydliga svar på de frågor som köpenhamnare och danskarna har. Vi har samtidigt visat att vi lever upp till våra löften, vi lovar inte en sak för att sedan göra det motsatta på det vis som man upplevt att de tre regeringspartierna gjort under de senaste två åren sedan Folketingvalet 2011.
Rödgrön allians
Enhetslistan de röd-gröna bildades 1989 genom samgående av flera radikala vänsterpartier, och kom in i folketinget första gången 1994. Vid valet 2011 fick partiet sitt verkliga genombrott med 6,7 procent av rösterna. Partiets hjärtefrågor är ekologi och demokratisk socialism.