Ändrade skoltider – vapen mot bilköer på Tyresövägen | Fria.Nu
  • Om alla måste åka samtidigt kommer köerna som ett brev på posten.
Stockholms Fria

Ändrade skoltider – vapen mot bilköer på Tyresövägen

Tyresö kommun har under lång tid haft problem med stora köer längs med Tyresövägen, främst på morgnarna, men också på eftermiddagen. Vägen ska breddas, men tills dess har kommunen provat en annan lyckad metod. Att ändra skolornas starttider.

Tyresövägen genom Tyresö har länge varit ett sorgebarn med sina långa köer både morgon och kvällar. För att komma till östra Tyresö är det den enda vägen, vilket ökar trycket på den i rusningstider. Som mest åker 17 000 fordon varje dygn på vägen.

Tyresövägen har två körfält. Det finns planer på att bredda vägen, men det kommer att dröja, och något måste göras snabbt för att minska effekterna av bilköer genom kommunen.

Därför provade man att ändra tider för två skolor som ligger längs vägen. Genom att låta skolorna börja med en halvtimmes mellanrum, istället för samtidigt, ville man försöka jämna ut trafiken över en längre period. Och försöket ser av allt att döma ut att bli lyckat.

Åke Skoglund är chef för samhällsbyggnadsförvaltningen vid Tyresö kommun. Han säger till Sveriges radio att köerna kanske inte försvunnit helt, men att de har minskat radikalt. Perioderna med kö är numera väldigt korta.

Någon färdig utvärdering finns inte än, men kommunen arbetar med att mäta effekterna av förändringen.

– Vi håller nu på att ta fram statistik eftersom vi gjorde mätningar i våras innan försöket började, säger Åke Skoglund

Jonas Åkerman är trafikforskare på KTH. Han har inte hört talas om den här lösningen förut.

– Att flytta skolans tider är ju ett intressant, innovativt sätt att fördela trafiken över dagen. Det blir samma princip som trängselskatten, att få människor att åka när det inte är så mycket kö, säger han.

I trafikplaneringen är vägarna en gemensam resurs och det gäller att optimera användningen av dem.

– Generellt vore mer flexibla arbetstider och möjlighet att arbeta hemma bra för att utnyttja vägarna bättre. Det gäller användningen av kollektivtrafiken också. Det kostar mycket att bygga och effektivare användning kan spara mycket pengar, säger Jonas Åkerman.

Allt färre barn går i sin lokala skola, på grund av det fria skolvalet. Det kan också leda till mer trafik, tror Jonas Åkerman.

– Jag har inte någon välunderbyggd studie på det. Frågan är hur mycket mer och där har jag inte sett några mätningar, så det är svårt att spekulera i det.

Annons

Rekommenderade artiklar

Enhetstaxa på SL-resor kan vara en bra affär

I snart tio år har den rödgröna oppositionen krävt att SL ska införa enhetstaxa, trots att det setts som ett dyrare system än dagens. Men nu visar det sig att enhetstaxa inte alls måste kosta så mycket. Det skulle till och med kunna bli en bra affär.

Stockholms Fria

© 2020 Fria.Nu