Nydanande jazz i oktettformat | Fria.Nu

Recension


Konsert
Tonbruket
När 8 oktober Var Södra teatern

  • Finstilt och funkigt med Martin Hederos.
Fria Tidningen

Nydanande jazz i oktettformat

Tonbruket bjuder på en säregen mix av jazz fusionerad med allt från blues till postrock. Jens Ahlberg ser en mycket tajt spelning på Södra teatern.

Till en atmosfärisk ljudmatta av electronica och djungelläten stiger Tonbruket något försenade in på scen i den näst intill fullsatta Södra teatern. Martin Hederos från Soundtrack of our Lives på keyboards, Dan Berglund från före detta Esbjörn Svensson Trio på kontrabas, Andreas Werlin från Wildbirds and Peacedrums på trummor, Johan Lindström på pedal steel och gitarr.

Tillsammans har de funnit ett unikt sound i Sveriges jazzlandskap. Nyligen har de släppt albumet "Nubium Swimtrip", inspirerat av en sjö på månen, hör och häpna. Med sig har de tre musiker på blås och en på nyckelharpa som hoppar in då och då under kvällen och bildar en oktett.

Tonbruket spelar en jazz som är fusionerad med rockens värld, där genrer som blues, country, postrock, hårdrock och till och med appalachisk folkmusik myllrar fram, liksom svensk folkvisa med instrument som nyckelharpa. Pedal steel och piano utmanar varandra konstant, de luftiga trummorna skapar subtila nyanser och Dan Berglunds fylliga kontrabas pulserar som en given mittpunkt, om än ibland upphävande sig själv.

Dramatiken i en låt kan gå från subtila bryggor av poetisk lågmäldhet värdig en Bill Evans till crescendon som mynnar ut i en kakofoni av oregerliga psykedeliska toner och vidare över till bombastiska, mer kontrollerade melodiska partier.

Martin Hederos smyckar ut ordentligt med ömsom funkiga och gospelliknande toner på sina fyra keyboards, ömsom finstilt lir på flygeln. Johan Lindström, som ofta komponerar musiken i bandet, har blivit något av frontfigur i bandets utveckling mot experimentell rock med känningar till Pink Floyd. Men det är Dan Berglund som håller det hela samman, det spröda trumspelet, progressiva gitarrsolon, funkiga pianoutsvävningar, brötiga blåsmusikpartier och enastående finstämda stunder med Magnus Holmström på nyckelharpa.

Det är mycket tajt, en enastående framförd spelning av jazz i världsklass. Publikresponsen är stark och efter nästan två timmar avslutas konserten med den passande låten "Closing". Sverige står fortfarande i frontlinjen när det gäller att ta jazzen in i framtiden. Fem år efter Esbjörn Svenssons tragiska bortgång känns hans musikaliska arv högst levande.

ANNONS
ANNONS

Rekommenderade artiklar

© 2022 Fria.Nu