Jörgen är mars månads vinnare!
Vinnaren av mars månads LFT-stipendium är korad och den
här gången var det nyheten om Notara kreditupplysnings
tvivelaktiga marknadsföringsmetoder som föll flest LFT-läsare
på läppen. Vi gratulerar Jörgen Söfede från Göteborg, som
belönas med 5 000 kronor för artikeln Blufföretag i
blåsväder för googleannons. Jörgen Söfede bor i Göteborg och har
tidigare skrivit i en del mindre facktidningar om
vuxenutbilning och adoption.
Hur kommer det sig att det blev en artikel konsumentjournalistik?
– Jag upplevde själv hur lätt det är att bli lurad. Dessutom retade Notaras kundtjänst gallfeber på mig när de bad mig skicka in ”personbevis” på den skyldige. När jag talade med dem blev det rena Nickelilltrollskonversationen.
För ett år sedan fakturerades jag av ett ringsignalföretag, förmodligen efter att ha öppnat ett obekant sms. Jag la ner en hel del timmar, anmälde fallet till konsumentverket och fick så småningom pengarna tillbaka. De hade snott mig på 700 konor och jag upptäckte detta av en slump när jag kollade fakturorna från telebolaget. Allt sånt här gör mig förbannad.
Du har också publicerat en utrikesartikel om Sri Lanka, varför tror du att din inrikesnyhet blev mer uppskattad?
– Även om inbördeskriget är ett av de mest blodiga de senaste 25 åren, ligger Sri Lanka långt bort. Och i medieskuggan. Nyheten är därför inte lika intressant för svenska läsare. I Norge finns fler tamiler och norska diplomater har medlat i konflikten. Därför har kriget fått mer utrymme i norska medier.
Som konsumenter måste vi hela tiden vara på vår vakt. Vi går ständigt runt och känner oss lite lurade. Är det inte det reklamen går ut på? Att luras alltså! Men som konsumenter har vi faktiskt också en del möjligheter att påverka.
Har du något tips till andra LFT-skribenter som vill skriva nyheter?
– Försök få in lite människor som pratar i artiklarna. Man kan ringa någon och ställa frågor. Och man kan läsa andra tidningar som man refererar till. Visst – det tar lite lägre tid kanske, men är väl värt mödan. Än så länge känns LFT lite smal i mina ögon och jag önskar fler nyheter av större allmänintresse, utan att det för den skull blir populistisk.
Du vinner 5 000 kronor, vad ska du göra för pengarna?
– En anledning till att jag nu vann priset är kanske att det är för lätt att vinna omröstningen. Jag är lite osäker själv. Även om jag tycker att artikeln blev rätt okej, var det så att ni på redaktionen först vässade ingressen. Vilket redaktioner ofta gör. Sedan ringde jag runt till ett antal kompisar och gjorde reklam för tidningen och bad dem läsa vad jag skrivit.
Jag har därför ett förslag till LFT och vill att månadens pris delas mellan de tre skribenter som fått flest röster. En del av mina prispengar går också till några av mina kompisars prenumerationer. Så dela de 5 000 kronorna mellan de tre bästa den här gången!
Kanske skulle en jury bestående av utvalda prenumeranter vara ett bättre alternativ framöver?
Kommer du att fortsätta skriva för LFT?
– Ja, jag kommer definitivt att skriva mer när jag får tid. Jag gillar själva idén med medbo garjournalistik. Det är roligt med papperstidningar i brevlådan och jag är rätt trött på allt bloggande. Man kan också gräva där man själv befinner sig och bli en hyfsad skribent, även om man inte har det som brödföda. Och det är ju kul att skriva om andra läser det man skrivit. Så det kommer mer!
Du kan läsa Jörgens vinnande artikel här: Blufföretag I blåsväder för googleannons