LFT arkiv


Denna artikel har publicerats i Läsarnas Fria Tidning - en tidning som helt byggde på medborgarjournalistik. Idag är Läsarnas Fria nedlagd, men arkivet är tillgängligt på Fria Tidningar.

Inrikes
Erik Pihl

  • Den här miljötaxin tankas med etanol.
Läsarnas Fria

Säkra miljöbilar och osäkra stadsjeepar

Den som gör ett miljöbra val, kan också göra ett säkert val. Miljöbilar får över lag bra betyg i krocksäkerhetstester, medan stadsjeepar inte är så säkra som många tror.

 

Försäkringsbolaget Folksam listar årligen de bilar som klarar de hårdaste miljö- och säkerhetskraven. Av 50 testade miljöbilar var det i år ungefär hälften som klarade säkerhetskraven. Detta i jämförelse med övriga personbilar där bara ca var tionde av 1300 testade modeller klarade kraven. Klarar kraven gör bilar som får högsta betyg i EuroNCAPs tester, och som har säkerhetsanordningar som antisladdsystem och bältesspännare.

Samtidigt visar EuroNCAPs tester att många stadsjeepar, även kallade SUV (Sports Utility Vehicle) inte är så säkra som många tror. De får över lag sämre betyg än exempelvis familjebilar, framför allt är det väldigt få som får fullt betyg. SUV:arnas bristande säkerhet märks framför allt vid singelolyckor. Vid en krock med mindre bilar så kommer en SUV genom sin tyngd att göra betydande skador på det andra fordonet, medan den klarar sig relativt väl själv. Folksam varnar på sin hemsida för att SUV:ar med sin tyngd och höga front riskerar att sätta andra bilars säkerhetssystem ur spel. Företaget hänvisar till forskningsresultat från USA som visar att dödsrisken för en person i vanlig personbil vid frontalkrock med en SUV är 6,4 gånger högre än risken vid en krock med en bil i samma viktklass. De större stadsjeeparna utmärker sig även i EuroNCAPs tester genom sämre säkerhet för fotgängare.

För en tid sedan så gick Folksams vd Anders Sundström och NTFs ordförande Björn Eriksson ut i en debattartikel i DN och påtalade den bristande säkerheten i miljöbilar. Det gällde den knappa hälft som inte klarade säkerhetskraven. Inlägget gällde dock inte att miljöbilar var sämre än andra bilar, utan att även de osäkra får regeringens miljöbilspremie. En förklaring till att många miljöbilar är säkra, är att många modeller är så kallade familjebilar, lite större bilar med generellt högre säkerhet. På listan syns bland annat många Volvo och Saab. 

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Tack alla skribenter!

Som de flesta av er redan vet läggs Läsarnas Fria Tidning ner till årsskiftet. Som vi informerat om tidigare kommer vi att starta en ny tidning, Landet Runt, där medborgarjournalistik blandas med mer traditionell journalistik.

Läsarnas Fria

Barnens jullunch i Luleå räddad

I förra veckan skrev Läsarnas Fria Tidning om hur Luleå kommun, skulle spara in på barnens jullunch på grund av budgetunderskott.

Läsarnas Fria

Luleå kommun slopar barnens jullunch

Eleverna i Luleås skolor får ingen jullunch i år. Det har kommunens skolförvaltning beslutat. Ökade livsmedelspriser och underskott i kommunens budget är skälen till att den populära aktiviteten dras in.

Läsarnas Fria

Amnesty tog revansch i årets Regnbågsparad

Skånes egen pride, den så kallade Regnbågsfestivalen, avslutades som vanligt storslaget med den årliga paraden. Allt från poliser till hardqueers var representerat i tåget som färgade Malmös gator under lördagen. Så även Amnesty som tog revansch från förra årets svaga uppslutning. Tillströmningen ökade med flera hundra procent och banderoller och målade lakan syntes. Så även plakat med budskapet ”Gay rights are human rights”.

Läsarnas Fria

© 2024 Fria.Nu